سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس بسیار به درس و مباحثه علم بپردازد، آنچه را فرا گرفته از یاد نبرد و آنچه را ندانسته فرا گیرد . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 

همه روانشناسان پرورشی و متخصصان آموزشی معتقدند که خلاقیت را می توان به افراد ، حتی به  نوجوانان ، آموزش داد . مدارس  ، نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارند .

خلاقیت

 

والدین گرامی باید مطلع باشند که فرزندان عزیزشان در مدرسه با چه نوع شیوه هایی روبرو می شوند . اگر هفت سال برای پرورش خلاقیت فرزند خود تلاش نموده اید و او را سرشار از خلاقیت راهی مدرسه نموده اید ، حتما انتظار دارید که پرورش خلاقیت او ادامه یابد و شکوفاتر گردد . در راستای این انتظار، باید از نحوه ی کار معلم در کلاس آگاه باشید ؛ که اگر فرزند دلبندتان را رها سازید ، ممکن است با اعمال شیوه های خشک و رسمی ، تمام آنچه کاشته بودید ، رِشته شود.

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/12/2:: 7:53 صبح     |     () نظر

طبقه بندی مولکول ها:

به طور کلی مولکول ها را به دو دسته اصلی قطبی و غیر قطبی تقسیم بندی می شوند که هر یک از گروه های مولکولی اشکال فضایی متفاوتی دارند.

مولکول های قطبی، به دو دسته قطبی و یونی تقسیم می شوند.

 

مولکول های قطبی – قطبی بر چهار گروه زیر طبقه بندی شده اند.

 

طبقه بندی مولکول ها و مواد

  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/12/2:: 7:50 صبح     |     () نظر

انسان درجه یک
انسان درجه یک

خانواده ها باید پیوسته فرزندان خود را از سه سالگی زیر نظر داشته باشند و رشد آن ها را در زمینه های جسمانی، عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی زیر ذره بین برده تا پی ببرند که فرزند آن ها با معیار های رشد در زمینه های یاد شده، عادی، جلوتر یا عقب تر است. توجه دوباره به این مسأله بسیار بسیار ضروری است که، هیچ مسئولیتی سنگین تر و حساس تر و پراهمیت تر از مسئولیت پدر و مادری نیست.

  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/12/2:: 7:48 صبح     |     () نظر

سال نو با  فناوری نانو

 


امروزه در بسیاری از زمینه ها با استفاده از علم نانو علاوه بر تولید محصولات باکارایی بیشتر در هزینه هایی مانند واردات نیز صرفه جویی شده است. در این مطلب قصد داریم از فناوری نانو به عنوان یکی از بهترین فناوری صحبت کنیم.

فناوری نانو علم دستکاری و بازچینی اتم ها برای ساخت مواد، ابزارها و سیستم های مفید در مقیاس یک میلیاردم متر است به بیانی منظور از مقیاس نانو ابعادی حدود nm 1 تا nm  100 است.

40 سال با  فناوری نانو

به عقیده ما یکی از برترین فناوری های امروز علم نانو است که در این نوشتار به مزایای آن و خلاصه ای از کاربردهای نانو می پردازیم

 

اولین جرقه فناوری نانو در سال 1959 توسط ریچارد فاینمن زده شد، وی نظریه ای ارائه کرد که در آینده‌ می‌توان مولکول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقیم دستکاری کرد و در سال 1947 کلمه فناوری نانو برای اولین بار توسط استاد دانشگاه توکیو بیان شد . 

استفاده از خواص ماده در مقیاس نانو، دارای فواید و منافعی است که موجب تحولات اساسی در زندگی انسان می شود. صرفه جوئی در مصرف انرژی، صرفه جویی اقتصادی، صرفه جویی در زمان، تامین محصول بیشتر باهزینه کمتر، افزایش کیفیت محصول و درنتیجه افزایش استانداردهای زندگی، ایجاد زندگی سالم، کاهش وابستگی های اقتصادی به سایر تکنولوژیهای پیشرفته و افزایش درآمدهای ملی از جمله فوایدی است که می توان نام برد. بوسیله نانو می توان از مواد که در حالت عادی ممکن است خاصیت خاصی نداشته باشند و فقط یک ماده معمولی باشند، خاصیتی جدید بوجود آورد.

 

فناوری نانو در صنعت

امکان سنتز مولکول های ساختمانی نانو با اندازه و ترکیب بدقت کنترل شده و سپس چیدن آنها در ساختارهای بزرگتر که دارای خواص و کارکرد منحصر بفرد باشند وجود دارد، این امر انقلابی در مواد و فرایند تولید آنها ایجاد میکند.

محققان قادر به ایجاد ساختارهایی از مواد شده اند که در طبیعت موجود نیست. بعضی از مزایای نانو در ساختمان عبارتست از ساخت مواد سبک تر، قویتر و قابل برنامه ریزی.

کاهش هزینه، عمر کاری از طریق کاهش دفعات نقص فنی، ابزارهای نوین بر پایه اصول معماری جدید، بکارگیری کارخانجات مولکولی یا خوشه ای که مزیت مونتاژ مواد در سطح نانو را دارند.

 

فناوری نانو در الکترونیک

می توان ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات را در حدهزار برابر و حتی بیشتر افزایش داد و همچنین می توان وسایل ابر محاسباتی را به اندازه یک ساعت مچی کاهش داد. اگر ظرفیت نهائی ذخیره اطلاعات به حدود 1TB در هر اینچ مربع برسد، ذخیره سازی 50 عدد DVD در یک هارددیسک به ابعاد یک کارت اعتباری میسر خواهد شد!

 

فناوری نانو در خودرو

در زمینه ساخت خودرو نیز، می توان به ساخت بدنه سبک تر و مقاوم، لاستیک هایی با مقاومت بیشتر در برابر سایش، قطعات موتور با عمر چند برابر، کاهش مصرف سوخت خودرو ، باطری های با انرژی و دوام بالا، حسگرهای چندمنظوره به منظور کنترل فرایندهای مختلف در خودرو و ... اشاره کرد.

اولین جرقه فناوری نانو در سال 1959 توسط ریچارد فاینمن زده شد، وی نظریه ای ارائه کرد که در آینده‌ می‌توان مولکول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقیم دستکاری کرد و در سال 1947 کلمه فناوری نانو برای اولین بار توسط استاد دانشگاه توکیو بیان شد

فناوری نانو در فضا

طبق نظر دانشمندان NASA، خطر قرار گرفتن در معرض تابش های فضائی مهمترین عامل محدود کننده طول مدت سفرهای فضایی است. طراحان سفینه های فضایی به دنبال روشی هستند که بدنه سفینه های فضایی، در برابر تابشهای فضایی حفاظت کرده و از ذخیره انرژی خوبی هم برخوردار باشند.

یک فضانورد با خروج از میدان مغناطیسی و اتمسفر محافظ زمین، در معرض تابش های یونیزه کننده ای بصورت ذرات اتمی باردار قرار می گیرد که با سرعتی به اندازه سرعت نور حرکت می کند. این ذرات پرانرژی ( HZE ) دارای بار زیادی بوده و بیشترین خطر را برای انسان در فضا ایجاد می کنند. همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در برابر این تابشها موجب آسیب دیدن DNA و بروز سرطان می گردد.

از جمله مواد محافظتی که دانشمندان مشغول تحقیق در رابطه با قابلیت آن هستند می توان به 10 Bure  اشاره کرد،  کاربردهای احتمالی این ماده در ماموریت های فضایی و نیز کاربردهای احتمالی نانو لوله های 10  Bure است.

40 سال با  فناوری نانو

در زمینه گرایش مهندسی

نانو تا به امروز بیشترین کاربرد را در زمینه های بهداشت، نساجی و کشاورزی داشته است، در صنایعی نظیر رنگ، اتومبیل، کامپیوتر، شیمی، تصفیه آب و غیره نیز درحال توسعه است. محصولات نساجی حاصل از فناوری نانو در کشورهای آلمان و انگلیس نیز رواج دارند. تولید کفشها و لباسهایی که با حفظ گرمای بدن و تاثیر درگردش خون، باعث کاهش خستگی و راحتی می شوند، پارچه های ضد آب، رنگ های ضد زنگ و .. نیز ازدستاوردهای نانو است.

  

 همان طور که در مطالب بالا ذکر شد، فناوری نانو در همه زمینه های زندگی بشر دخیل شده و امور را به سمت استفاده مفیدتر سوق می دهد.

 

 

 

اخذ: تبیان 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/30:: 7:22 صبح     |     () نظر
چرا ماه به دور زین می چرخد؟

 

پس از افتادن سیب روی زمین ایزاک نیوتن، تحقیقات زیادی انجام داد و در پایان نتایج خود را این چنین اعلام کرد.

  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/23:: 11:22 صبح     |     () نظر

 

نقش و اهمیت شروع هرکار با نام پروردگار تا آنجا است که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید:هر کار مهمی که درآن “بسم الله ”‌ ذکر نشود، بی فرجام است. “

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

میان همه مردم جهان، رسم است که هرکار مهم و پرارزشی را به نام بزرگی از بزرگان آغاز می‌کنند، و نخستین کلنگ هر موسسه ارزنده ای را به نام کسی بر زمین می‌زنند که به او علاقه دارند؛ یعنی آن کار را از آغاز با شخصیت موردنظر ارتباط می‌دهند. انبیای الهی به انسانهای موحد این گونه تعلیم داده‌اند که برای پاینده بودن یک برنامه و جاوید ماندن یک تشکیلات، لازم است آن را به موجود پایدار و جاویدانی ارتباط دهیم؛ موجودی که فنا در ذات او راه ندارد؛ زیرا همه موجودات این جهان به سوی کهنگی و زوال می‌روند و تنها موجود باقی و ابدی، ذات پاک الهی است.

 

اهمیت بسم الله

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/18:: 8:3 صبح     |     () نظر

آخرین سوره ای که بر پیامبر نازل شد چیست؟

آخرین آیه و سوره   در روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام آمده است که آخرین سوره، سوره نصر است  .

در این سوره به ظاهر بشارت به پیروزى مطلق شریعت داده شده که پایه‏هاى آن‏استوار و مستحکم گشته است و گروه گروه مردم آن را پذیرفته‏اند: بسم الله الرحمان‏الرحیم، اذا جاء نصر الله و الفتح، و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا، فسبح بحمد ربک ‏و استغفره انه کان توابا (12) .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/18:: 7:58 صبح     |     () نظر

روش ضرب آسان اعداد

 

 


روشی جالب برای ضرب اعداد :

 

شما می توانید با یک شیوه ی فوق العاده در ریاضیات و بدون ماشین حساب ضرب اعداد را انجام دهید. پس از یاد گرفتن این شیوه قادر خواهید بود تمام اعداد را چه بزرگ و چه کوچک، چه تک رقمی و چه چند رقمی به راحتی در یکدیگر ضرب کرده و پاسخ آنها را به راحتی و بدون استفاده از ماشین حساب پیدا کنید. برای اینکار هم فقط کافی است چند تا خط ناقابل رسم کنید و تمام…

توضیح این روش با جملات بسیار دشوار است بنابراین اجازه بدهید کار خود را با تصاویر شروع کنیم. تصویر زیر را نگاه کنید :

آسانترین روش ضرب کردن اعداد

 

اولین مثالی که برای شما در نظر گرفته ایم بسیار ساده است. عدد 21 را در 13 ضرب کرده ایم. مراحل انجام ضرب به صورت زیر بوده است :

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/18:: 7:50 صبح     |     () نظر

این رضا کیست؟

 

 

 

 

 

امشب ای شمع گر از دیده رود اشک رواست

 
 

که شب ماتم جانسوز ولی نعمت ماست

امشب ای شمع چو من اشک بیفشان و بسوز

 
 

خاصه بر حال امامی که غریب الغرباست

شمع بر حال پریشان غریبی گرید

 
 

که گدازان جگرش از شرر زهر جفاست

ای «اباصلت» در خانه به بیگانه ببند

 
 

که «جواد» از ره دور آید و مهمان رضاست

گو به «معصومه» به بالین برادر بشتاب

 
 

که «رضا» دستخوش محنت و اندوه و بلاست

جامه ی سوگ بپوشیم که ایّام غم است

 
 

اشک ماتم بفشانیم که شب های عزاست

یک طرف رحلت پیغمبر پاکیزه گهر

 
 

پیشوایی که از او پایه ی توحید به پاست

یک طرف زهر ستم بر دل پر خون حسن

 
 

آتشی زد که ز آه دل او تیره فضاست

قبر ویران «حسن» شاهد مظلومی اوست

 
 

گر که بر غربت او خون رود از دیده رواست

این رضا کیست که دل ها همه خوشنود از اوست

 
 

این رضا کیست که بر درد دل خلق دو است

بحر امواج فضایل که روان از لب اوست

 
 

چشمه هایی که روان بخش تر از آب بقاست

ای ضعیفی که تو را پشت و پناهی شود

 
 

شو پناهنده به شاهی که معین الضّعفاست

ساکن کوی رضا باش که این ابر کرم

 
 

سایه ی رحمت او بر سر سلطان و گداست

دامن ضامن آهو مده از دست که او

 
 

دوست را ضامن و فریادرس روز جزاست

سخن سوختگان سوزی و حالی دارد

 
 

لیک سوزنده تر از هر سخنی شعر «رسا» ست

 

 

قاسم رسا

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/18:: 7:48 صبح     |     () نظر

 

 

امام رضا

 

ادبیات پارسی، علیرغم تمام توانایی و اقتدارش و با همه عظمت وصلابتش و کلام غرنده ،توفنده و اثر گذار  که شاعران در طی قرون گذشته داشتند،  وهمانند درختان  سرو، قوی  استوار هستند، اما آن هنگام   که یاد بارگاه ملکوتی  سلطان خوبان  حضرت سلطان  امام علی بن موسی الرضا(ع)هشتمین کوکب آسمان امامت  در جایگاه نورانی مشهد مقدس می افتد، دلهای عاشقان روانه دیار یار می شود، و این عشق و دلدادگی در حریم حرم مرهم دلهای زخم های شیعیان را التیام می دهد، چه لطف و صفایی دارد، آن جایگاه عرشیان و صدای زیارت نامه خواندن  و صدای همهمه  و هیاهو که زائران کویش ، همگی یک صدا با هم نجوا می کنند:

السلام علیک یا امام علی بن موسی الرضا(ع)

و چه زیباست! 

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/18:: 7:47 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >