سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همانا خدا بر عهده شما واجبهایى نهاده ، آن را ضایع مکنید و حدودى برایتان نهاده از آن مگذرید و از چیزهایى تان بازداشته حرمت آن را مشکنید و چیزهایى را براى شما نگفته و آن را از روى فراموشى وانگذارده ، پس خود را در باره آن به رنج میفکنید . [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

ثواب خواندن سوره یس

 


هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد.

 


سوره یس

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد؛ و کسی که در شب، قبل از خواب آن را تلاوت نماید، خداوند هفتاد هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطانِ رانده شده و هر آفتی حفظ نمایند؛ و اگر در فردای آن شب بمیرد، خداوند او را به بهشت می‌برد و سی هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می‌شوند که همگی برای او استغفار می‌نمایند و با استغفار برای او، تا قبرش او را تشییع می‌نمایند؛ و هنگامی که وارد قبرش می‌شود، آن فرشتگان در داخل قبر او عبادت می‌کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود؛ و به اندازه میدان دید چشم‌هایش، قبرش را وسعت می‌بخشد؛ از فشار قبر ایمن خواهد بود؛ و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می‌درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/12/4:: 10:59 صبح     |     () نظر

آیا نماز باعث آمرزش گناهان می‌شود؟


پرسش: آیا در قرآن و روایات، مطلبی داریم که نشان دهد نماز باعث آمرزش و پاک شدن گناهان است؟


نماز صبح

پاسخ:

امام صادق (علیه‏السلام) می‌فرمایند: «مَثَل نماز، مَثل نهری است که روزی پنج مرتبه در آن خود را شستشو داده و چرکی در بدن باقی نمی‌ماند. نماز، کفاره گناهان است، مگر گناهی که موجب خروج فرد از ایمان شود»

عَنْ عَلِی (علیه‏السلام) قَالَ «الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ کفَّارَةٌ لِمَا بَینَهُنَّ مَا اجْتَنَبَ الْکبَائِرَ وَ هِی الَّتِی قَالَ اللَّهُ إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ ذلِک ذِکری لِلذَّاکرِینَ»؛ نمازهای یومیه، کفاره گناهانی است که مابین نمازها انجام می‌گیرد. به شرط  آنکه از گناهان کبیره اجتناب شده باشد. چرا که خداوند فرموده است: حسنات و نیکی‌ها (نماز)، بدی‌ها و گناهان را از بین می‌برد.

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ «إِنَّمَا مَثَلُ هَذِهِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ مَثَلُ نَهَرٍ جَارٍ بَینَ یدَی بَابِ أَحَدِکمْ یغْتَسِلُ مِنْهُ فِی الْیوْمِ خَمْسَ اغْتِسَالَاتٍ فَکمَا ینْقَی بَدَنُهُ مِنَ الدَّرَنِ به تواترِ الْغَسْلِ فَکذَا ینْقَی مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُدَاوَمَةِ الصَّلَاةِ فَلَا یبْقَی مِنْ ذُنُوبِهِ شَیئ»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده‏اند: مَثل نمازهای پنج گانه، مَثل پنج مرتبه غسل کردن در یک روز است که چرک و کثافتی در بدن باقی نمی‌ماند. با مداومت در نماز، گناهی باقی نمی‌ماند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/12/4:: 10:57 صبح     |     () نظر

وقتی درسی را یاد نمی‌گیریم!

 


اگر فرزندتان فقط در ریاضی، خواندن یا نوشتن دارای مشکل است، شاید دچار یکی از انواع اختلالات یادگیری است.

 


اختلال یادگیری

از عوامل بی شماری که ممکن است موجب بروز مشکلات درسی در مدرسه شود، اختلال‌های یادگیری است که البته پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد. در واقع، آن‌ها چیزی بیش از مشکلات تحصیلی هستند.

وقتی می‌گوییم فرد اختلال یادگیری دارد، یعنی در مقایسه با فردی که از نظر هوشی با او هم‌تراز است، در موضوعی ضعیف‌تر است. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که برخی از دانش‌آموزان به رغم اینکه ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی آنان حاکی از بهنجار بودنشان است و هوششان عادی است، اما هنگامی که به مدرسه می‌روند در جریان یادگیری دچار مشکلات جدیدی می‌شوند و خود را متفاوت از دیگران می‌یابند.

 

تفاوت اختلالات یادگیری با عقب‌ماندگی چیست؟

اختلال یادگیری با عقب‌ماندگی تفاوت دارد. بسیاری از این کودکان، فقط در فراگیری یک درس خاص ناتوان هستند؛ در حالی که کودک عقب مانده در همه موارد عقب‌تر از سن خودش است. کودک مبتلا به اختلال یادگیری با وجود توانایی ذهنی کافی در چگونگی استفاده از حواس پنج‌گانه و عکس‌العمل‌های عاطفی در زمینه فهمیدن، تجزیه تحلیل کردن و بیان، نقایص خاصی دارد. نکته مهم این است که این نقص در کودکان، محدود و فقط در یکی دو حوزه است و شامل همه عملکردهای آن‌ها نمی‌شود.

 

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری، با توجه به مهارت‌ها، گروه بندی می‌شوند؛ یعنی برای هر نوع مهارت اصلی، یک نوع اختلال یادگیری وجود دارد.

 

1- اختلال خواندن: (اشکال در پردازش صداها، وارونه خوانی و ...)

در این اختلال، پیشرفت خواندن نسبت به سن و هوش، نارسایی و نقص شدید دارد. این دانش‌آموزان به علت مشکلی که در خواندن دارند، نمی‌توانند کتاب‌های درس علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند و بنابراین در آن درس‌ها نیز با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در واقع، آن‌ها در فهم کلمات، جملات یا پاراگراف‌ها مشکل دارند. جابجاسازی و معکوس کردن حروف، مثال‌های زنده‌ای از این اشکال هستند. بیش از 80 درصد دانش آموزان دچار اختلال یادگیری، مشکلاتی را در خواندن از خود نشان می‌دهند.

متأسفانه به بسیاری از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، برچسب کم ذهن، عقب مانده و امثال آن زده می‌شود، که هیچ کدام صحیح نیستند و با قاطعیت می‌توان گفت که اگر این مشکلات، به موقع و به جا تشخیص داده شوند، قابل درمان است.

 

2- اختلال ریاضیات (مشکل و ضعف در محاسبه ذهنی عملیات حسابی)

این اختلال، ناشی از بی معنا بودن ارقام و اعداد یا ناتوانی در انجام اعمال ریاضی است. این کودکان، مهارت‌های محاسبه‌ای ضعیفی دارند و چپ و راست را قاطی می‌کنند. آن‌ها در حل مسئله‌های حساب یا درک مفاهیم ریاضی مشکل دارند.

 

3- اختلال بیان نوشتاری و دیکته نویسی (مشکل در برگرداندن اطلاعات از وضعیت شنیداری – شفاهی به وضعیت دیداری – نوشتاری)

یکی از علامت‌های مهم اختلال املا، عدم مهارت و انواع کاستی‌های مهارتی در نوشتن است. به گونه‌ای که فرد، نوشتن در یک فضای مشخص را مشکل می‌یابد. برخی علائمی که به تشخیص اختلال املا کمک می‌کنند عبارتند از: خوانا نبودن نوشته‌ها، اندازه غیرطبیعی آن‌ها، مشکل در هجی کردن کلمات، وارونه بودن کلمات، حذف کلمات، گرفتن حالت‌های عجیب دست یا کاغذ در هنگام نوشتن.

 

سن شروع، میزان شیوع و تفاوت بین دو جنس

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/12/4:: 10:46 صبح     |     () نظر

والدین باید همچون باغبانی دانا و دلسوز، بستر رشد گل‌های باغ خود را بشناسند و با بهره‌گیری از زمینه‌های مناسب، شاهد شکفتن گل‌های باغشان باشند تا عطر دل‌انگیز عشق و بندگی را در قلوب آنان به یادگار بگذارند.


نماز استغاثه به حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

تربیت الهی انسان، نیازمند مقدمات و زمینه‌هایی است تا والدین بتوانند در این امر موفق شده و فرهنگ نماز را در وجود فرزندانشان ماندگار کنند.

والدین باید همچون باغبانی دانا و دلسوز، بستر رشد گل‌های باغ خود را بشناسند و با بهره‌گیری از زمینه‌های مناسب، شاهد شکفتن گل‌های باغشان باشند تا عطر دل‌انگیز عشق و بندگی را در قلوب آنان به یادگار بگذارند.

زمینه‌سازی و فراهم کردن شرایط و بهره‌گیری از زمینه‌های مختلف مادی و معنوی، لازم است بیشتر در دوران کودکی و نوجوانی و قبل از سن بلوغ شرعی تحقق یابد تا والدین بتوانند در این سن، فرزندانشان را با نماز و نحوه ارتباط با خدا آشنا سازند، وگرنه در سن بلوغ و بعد از آن، دچار مشکل خواهند شد.

زمینه‌های تربیتی نماز را به زمینه‌های بیرونی مانند محیط خانوادگی و رفتار و برخورد اطرافیان با کودک و نوجوان، و زمینه‌های درونی که مربوط به خود کودک و نوجوان است، می‌توان تقسیم کرد.

زمینه‌های بیرونی

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/11/27:: 7:53 صبح     |     () نظر

نمازی برای رفع مشکل ترین گرفتاری های دنیوی!

بی شک یکی از دستورات ائمه اطهار (ع) در هنگام دچار شدن به گرفتاری های دنیوی، متوسل شدن به خداوند می باشد و یکی از این راه های توسل، به جا آوردن نمازهایی می باشد که از سوی این بزرگواران توصیه شده است.

در این باره از حضرت رضا (ع) نقل شده است: چون گرفتاری شدیدی برایتان پیش آید که شما را غمگین نمود دو رکعت نماز بخوانید، در رکعت اول فاتحه و آیة الکرسی، و در رکعت دوم فاتحه و سوره قدر. بعد قرآن را بر بالای سر بگذار و ده بار بگو: «اَللهُمَ بِحَقّ مَن اَرسَلتَهُ اِلی خَلقِکَ وَ بِحَقِّ کُلِّ آیَةٍ وَ بِحَقّ کُلَّ مَن مَدَحتَهُ فیهِ عَلَیکَ وَ بِحَقِکَ عَلَیهِ وَ لاتَعرِفُ اَحَدا اَعرَفُ بِحَقِکَ مِنک». پس ده بار بگو: «یا سَیِدی یا الله» ده بار «بِحَقِ مُحَمَدِ» ده بار «بِحَقِ عَلیٍ» ده بار «بِحَقِ فاطمة» ده بار «بِحَقِ الحَسَن» ده بار «بِحَقِ الحُسین» و همین طور تمام ائمه را می شماری تا حضرت ولی عصر (عج). همانا از جای خود برنخاسته باشید تا حاجتتا رنوا شود، ان شاءالله، و در جایی دیگر از حضرت امام رضا (ع) روایت شده است که ایشان در پاسخ فردی گرفتار بیان داشته اند: دو رکعت نماز بخوان و در هر رکعت بعد از حمد سیزده بار سوره قدر. چون فارغ شدی سجده کن و بگو: «اَللهُمّ یا فارِجَ الهَمّ وَ کاشِفَ الغَمّ وَ مُجیبَ دَعوَة المُضطَرّین وَ رَحمنَ الدّنیا وَ رَحیمَ الآخِرَة صَلّ عَلی مُحَمد وَ آل مُحَمد وَ ارحَمنی رَحمَة تُطفِئ بِها عَنّی غَضَبَکَ وَ سَخَطَکَ وَ تُغنِیَنی بِها غَمّن سِواک» بعد گونه راست را به زمین بچسبان و بگو: «یا مُذِلّ کُلّ جَبّار عَنید وَ یا مُعِزّ کُلّ ذَلیلِ وَ حَقّکَ قَد بَلَغَ المَجهُودُ مِنّی فی اَمرٍ کَذا فَفَرّج عَنّی». پس گونه چپ را به زمین بچسبان و بگو مانند آن را، بعد به سجود برگرد و مانند آن را بگو، پس بدان خداوند غم تو را فرج می دهد و حاجتت را روا می سازد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/11/27:: 7:31 صبح     |     () نظر
انجام دادن زیاد اینکار، انسان را فقیر می کند
از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است و آنچه را در این عالم بکاریم ثمره و نتیجه اش را در آن عالم خواهیم یافت...

  برای پرخوابی، آثار و نتایج ناگواری بیان شده است که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  آثار پرخوابی در روایات

1ـ فقر در قیامت: از حضرت رسول خدا(صلی الله و علیه) نقل شده است : «از خواب بسیار برحذر باشید؛ زیرا خواب زیاد آدمی را در قیامت فقیر می کند.»

 

2ـ منفور درگاه الهی: پیامبر اکرم(صلی الله و علیه) فرمودند: «خوردن بدون گرسنگی و خواب بدون خستگی و خنده بدون تعجب، نزد خدا به سختی منفور است.»

 

3ـ جلب ضرر و زیان: امیرالمؤمنین(علیه السلام) میفرماید: «خوردن و خواب بسیار، جان را تباه و زیان را جلب نماید.»

 

4ـ ضایع کردن عمر: از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است و آنچه را در این عالم بکاریم ثمره و نتیجه اش را در آن عالم خواهیم یافت با افزایش خواب، عمر ،این سرمایه گرانقدر، را از کف داده و دست خالی گام در آن وادی می نهیم. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «وای بر آن که به خواب رفته، که چه اندازه زیانکار است؛ هم عمرش کوتاه و هم مزدش کم است.»


5ـ محروم شدن از نماز شب: با افزایش خواب، افراد از نماز شب که در آیات و روایات با عظمت از آن یاد شده و آثار و نتایج شگفت انگیزی برای آن بیان داشته اند محروم خواهد بود.

  6ـ قساوت قلب: پیامبر اکرم(صلی الله و علیه) می فرماید: غذایتان را با یاد خدا و نماز ذوب (هضم) کنید و پس از آن نخوابید که دل هایتان سخت شده قساوت پیدا می کنند.

  7ـ ایجاد روحیه نخوت و کسلی در جامعه: روحیات و خصلت های بشری در مواجهه با همدیگر منتقل شده، تأثیر خود را برجای می گذارد.

   آثار پرخوابی در پزشکی:

خواب باید به حد اعتدال باشد اما اگر از حد بگذرد مخصوصاً خواب در روز و به ویژه در زمستان و برای کسی که به آن عادت نداشته باشد موجب بروز امراض رطوبی و افزایش نزولات (منظور از نزولات به عقیده قدما رطوبت هایی است که از قسمت های بالای بدن به پایین کشیده شده باعث بروز عوارضی در بدن میشود)، بزرگی طحال، بدبویی دهان، کمی قوت بدن (چون مزاج خواب، سرد و تر است و در اثر زیادی خواب، رطوبت و تری بر مزاج چیره می شود که به دنبالش سستی قوای نفسانی و بدن را در پی دارد.)، کمی اشتها به غذا و کندی ذهن و از بین رفتن شادابی رخسار می شود.

 

  درمان پرخوابی:

1- پرخورى در شب که از مهمترین عوامل پرخوابى است. سعى کنید شب‏ها به حداقل غذا اکتفا کنید.

2- اگر طبع شما سرد است از خوردن غذاهایى مثل ماست، بادمجان، ترشیجات و غیره که طبیعتا سرد هستند و موجب تشدید خواب‏ آلودگى می ‏شود بپرهیزید و اگر طبیعت شما گرم است از غذایى که طبیعت گرم دارند نیز اجتناب کنید که براى این گروه افراد این دسته غذاها موجب پرخوابى می گردد.

3- غذا را سرشب میل کنید که تا موقع خواب هضم شده باشد.

4- در صورت امکان از خواب قیلوله (قبل از ظهر) یا خواب بعد از ظهر بهره‏ مند باشید.

5- فعالیت ‏هاى شدید بدنى، در روز با خواب‏ آلودگى و افزایش خواب همراهند و گریزى از آنها نیست، لذا اگر این نوع فعالیت‏ هاى شما زیاد است آنها را تعدیل کنید. همچنین عدم تحرک و ترک ورزش روزانه باعث اجتماع رطوبت در بدن و خواب آلودگی می شود. بنابراین تحرک بدنی از ضرورت های زندگی یک جوان است.

6- با برنامه ‏ریزى دقیق سعى کنید به تدریج از میزان خواب خود بکاهید. مثلاً جدولى تنظیم کنید که به مدت یک ماه از طول خواب خود یک ساعت کم کنید. هر 5 روز 10 دقیقه (5 دقیقه از ابتدا و 5 دقیقه از انتها) از خواب خود بکاهید و در 5 روز بعد این مقدار را دوبرابر کنید تا ظرف 30 روز 60 دقیقه از خواب شما کاسته شده باشد و به اصطلاح عادت شکنى تدریجى داشته باشید. بعد از یک ماه اگر باز هم مدت خواب شما زیاد است به همین ترتیب از طول آن بکاهید. در عین حال میزان کاهش نباید از حد مورد نیاز بدن افزون‏ تر شود.


7- توجه داشته باشید که براى انسان‏هایى مانند شما 6 تا 7 ساعت خواب، ضرورى است و اگر کاستن از خواب موجب افت کارآیى روزانه شما می ‏شود، هرگز در صدد کاهش میزان خواب خود برنیایید.


8- زمانی که از خواب بیدار شدید سعی کنید:1- حمام آب سرد بگیرید. 2- صبحانه سبک و پرانرژی بخورید.

 

9- هر روز کمی حمام آفتاب بگیرید.
حمام آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا چرخه خوابتان را منظم کنید چرا که آفتاب به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.


10- ورزش فراموشتان نشود.
ورزش نه تنها برای سلامت بدن خوب است بلکه تحقیقات نشان می دهد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک به سزایی می کند و خلق و خو را بهتر می کند و انرژی بدن را ارتقا می دهد و دلیلی بر کمتر خوابیدن هم می باشد. سعی کنید نزدیک به ساعت خوابتان ورزش نکنید، چرا که اینکار باعث می شود که به راحتی نتوانید به خواب بروید از آنجا که بدنتان پر انرژی شده است.

اخذ: شهر خبر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/11/2:: 9:31 صبح     |     () نظر

 

Various fruits isolated on the white background

 
1- زیتون

روغن زیتون

 

رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیْتُ یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یُصَفِّی اللَّوْنَ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یُطْفِئُ الْغَضَب. زیتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو می‌کند، بلغم را از بین می‌برد، چهره را باز، اعصاب را محکم می‌کند و مرض را می‌برد و خشم را خاموش می‌کند.

مکارم الاخلاق ص 190

  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/11/1:: 9:0 صبح     |     () نظر