سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاش تازیانه هایی بر سر یارانم بود تا درحلال و حرام تفقّه می کردند . [امام صادق علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

شادی

  در جایی نوشته بود: اگر خواهان یک ساعت شادی هستید، چرت بزنید! اگر خواهان یک روز شاد هستید، به مسافرت بروید! اگر خواهان شادی یک هفته‏ای هستید، به مرخصی بروید! اگر خواهان شادی یک ماهه هستید، ازدواج کنید! اگر خواهان شادی یک ساله هستید، ثروتی به ارث ببرید! اما اگر خواهان شادی برای همه عمر هستید، از کاری که می‏کنید لذت ببرید.

مطلب بالا، بادست مایه‏ای از طنز، به واقعیتی مهم اشاره دارد و آن هم نقش شادی و نشاط در زندگی انسان‏ها است. هیچ دقت کرده‏اید چرا وقتی می‏خواهیم دوستی را به خاطر بیاوریمT بیش‏تر چهره شاد و خندانش به ذهن می‏رسد. شاید فطرت ما ناخودآگاه همه انسان‏ها را شاد می‏خواهد. راستی رابطه شادی و نشاط با موفقیت‏های مختلف در عرصه زندگی چیست؟ افکار شاد چه تأثیری در ایجاد دنیای شاد دارد؟ شادی و نشاط پسندیده کدام است؟ به کدام شادی‏ها باید روی آورد و از کدام شادی‏ها باید دوری جست؟ آیا می‏توان روزانه با صدها مانع و مشکل دست وپنجه نرم کرد و همزمان لبخندی حاکی از رضایت بر لب داشت؟ اصلاً مگر داشتن چهره‏ای عبوس و گرفته و دلی ناشاد به چه کسی ضرر می‏رساند؟

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:36 صبح     |     () نظر

 


انسان در برابر عوامل بیرونی و درونی، واکنش های مختلفی مانند شادی، خشم، ترس و اندوه از خود نشان می دهد که به آنها هیجان گفته می شود. این هیجان ها به عوامل پدید آورنده، دیدگاه ها و اندیشه های انسان بستگی کامل دارد که گاه مثبت و گاه منفی است.

 

شادی

 

شادی، حالتی است که بر اثر آن، درد و رنج های روحی در انسان به کمترین حد خود می رسد و سرور باطنی انسان، آشکار و برای مدتی از قید غم ها آزاد می شود. شادی، احساس مثبتی است که در پی خرسندی و پیروزی پدیدار می شود.

روان شناسی می گوید: شادی، عبارت است از مجموع لذت های بدون درد. شادی، آرامش خاطر و رضایت باطن است. شادی، آن کیفیت زندگی است که همه کس آرزوی یافتنش را دارد. شادی و خرسندی، از آرامش خاطر و رضایت باطن حکایت می کند.

 

 

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:34 صبح     |     () نظر

 


زن ومرد،دو موجودی که مهمترین تقسیم بندی در میان آفرینندگان محسوب می شوند. به همین خاطر موضوع تفاوتهای میان این دو جنس، همیشه مورد بحث و گفتگوهای بسیار بوده است. بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران، به ارائه نظریات گوناگونی دررابطه با این دو جنس پرداخته اند.

 تفاوت زن و مرد

 

آنچه مشخص است اینکه این موضوع از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و بیان هر گونه مطلب و ارائه اطلاعاتی نادرست می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در نحوه برخورد این دو جنس با یکدیگر شود که طبیعتا این مسئله بر کانون خانواده و بر سرنوشت نسل ها موثر است. بنابراین بررسی دقیق و ارائه خوانشی درست از آنچه در دین آسمانی ما، اسلام در این زمینه وجود دارد، امری خطیر و مهم تلقی می شود.

ابتدایی ترین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که آفریننده زمین و آسمان، خداوند تبارک و تعالی، هر چه خلق کرده، قطعا در پس آن حکمت و بینشی وجود داشته است. آنچه مهم است پی بردن به این مطلب است که آیا بشر این توانایی را دارد که به تمامی حکمتهای الهی پی برد؟ مسلما پاسخ این سوال منفی است.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:31 صبح     |     () نظر

 

مادر شوهر

این بحث برای خانم‌های جوان خیلی داغ است. وقتی به تالارهای گفتگوی خانوادگی سر می‌زنید ، علاقه‌مندان زیادی را در آنجا می‌بینید. وقتی پای صحبت خانم‌ها می‌نشینید هم حرف‌های زیادی هست که مورد مشورت قرار می‌گیرد، اما مردم‌داری، شوهرداری، همسایه‌داری، خانواده‌داری و همین‌طور مادرشوهرداری هم فوت و فنی دارد که باید آن را بیاموزید. اگر شما با همه افراد روابط خوبی برقرار می‌کنید و هنر ارتباط برقرار کردن را دارید، بعید نیست که روابط خوبی نیز با مادر همسرتان داشته باشید زیرا ارتباط یک مهارت اجتماعی است. اما پیش از هر چیز خوب است مادرشوهر را بشناسید.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:29 صبح     |     () نظر

 


بسیاری از اختلافات عروس مادرشوهری ریشه در رسوبات اشتباه ترین فکر های قدیمی و سنتی دارد. گاهی دیده می شود مادری که دارای فرزند پسر است از همان کوچکی فرزندش پیش بینی می کند که وقتی پسرش ازدواج کند مادرش را به همسرش خواهد فروخت.

 

عروس در نگاه مادر شوهر

 

بسیاری از مادران ایرانی علی رغم حس پسر دوستی که دارند، بر این باورند که زحمت کشیدن برای پسرها کار بیهوده ایست چون به هر حال بعدا خیانت خواهند کرد و تمام عواطفشان را خرج همسرشان خواهند نمود. چنین مادرانی آمادگی کافی دارند تا هر نوع رفتار عروسشان را به پسر دزدی و هر نوع رفتار پسرشان را به بی وفایی تعبیر کنند. اینها وقتی هم که عروس می گیرند، خودشان طوری رفتار می کنند که عملا وفاداری و محبت کردن به ایشان سخت می شود.

 

این مادران علی رغم داعیه ی مهربانی زیادی که نسبت به پسران خود دارند ایشان را در شرایط واقعا دشواری قرار می دهند که خیلی زود عصبی و کلافه خواهند شد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:28 صبح     |     () نظر

آل یاسین

 


توصیه به خواندن زیارت آل یاسین

امام زمان (علیه السلام) در توقیع شریفی می فرماید: «هرگاه خواستید به وسیله ی ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنید و به سوی ما روی آورید، همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئید: ... سلامٌ علی آل یاسین.... .» (1)

 

توصیه به خواندن دعای ندبه

یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد گروهی از دانشمندان بود، در عالم رؤیا به محضر امام زمان (علیه السلام) مشرف می شود و از ایشان می پرسد: «فرج شما کی خواهد رسید؟» می فرمایند: «نزدیک است، به شیعیان ما بگوئید دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند.» (2)

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/15:: 7:25 صبح     |     () نظر

امام حسن عسگری

إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَیْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ


(1)

خداوند از غیب آسمانها و زمین آگاه است، و آنچه را در درون دلهاست مى‏داند!

در تاریخ کسانی بودند که از آینده خبر می دادند؛ این پیشگویی ها کم و بیش با تفاوت هایی به وقوع نیز پیوسته است. اما در این میان آن پیشگویی هایی که متصل به وحی باشد بدون کم و کاست و عینا رخ می دهد؛ همچنین مبهم گویی در این گونه خبر از آینده دادن ها وجود ندارد بر خلاف پیشگویی دیگرانی که راهی به عالم بالا ندارند. امامان معصوم نیز چون به دریای رحمت الهی متصلند و علم خود را از آن منبع دریافت می کنند از این علوم نیز برخوردارند. در تاریخ زندگی پیشوای یازدهم شیعیان امام حسن عسکری علیه السلام نمونه های بسیاری را می توان یافت.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/12:: 9:4 صبح     |     () نظر

امام حسن عسگری

 

وَ أَسِرُّوا قَوْلَکُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ


(سوره ملک،آیه13)

گفتار خود را پنهان کنید یا آشکار(تفاوتى نمى‏کند)، او به آنچه در سینه‏هاست آگاه است!

آگاهی اهل بیت پیامبر علیهم السلام از درون انسانها بر آنان که معتقد به امامت ایشانند جای هیچ شکی نیست. از آنجا که حضرات معصومین حجت و خلیفه خداینددارای این فضیلتند که از آنچه در دلها می گذرد آگاهند.این است که می دانند چه در ذهنها خطور می کند و حاجت نگفته را برآورده می نمایند. در این گفتار به نمونه هایی از ذهن خوانی افراد از سوی امام یازدهم شیعیان اشاره می شود.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/12:: 9:2 صبح     |     () نظر

  به راستی در امتحان  گرفتن از بچه ها، چه هدفی را دنبال می کنیم؟ چه کسی را ارزیابی می کنیم؟ خودمان، دانش آموز، نظام آموزشی یا هر سه را؟ آیا به راستی آن که در جریان یک آزمون کتبی دو ساعته، بالاترین امتیاز را می آورد، همان است که هدف های آموزشی در مورد او بیشتر تحقق پیدا کرده است؟ آیا به واقع با این شیوه آنچه را باید اندازه گیری کنیم، اندازه می گیریم؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/12:: 8:56 صبح     |     () نظر

1ـ از انواع سوالات استفاده شود.

2ـ سوال از آسان به مشکل تنظیم شود.

3ـ سوالات هم نوع پشت سر هم قرار گیرد.

4ـ در طرح سوالات سطوح یادگیری رعایت شود.

5ـ سوالات با توجه به اهم اهداف هر درس طرح شود.

6ـ توزیع بارم هر سوال با قسمت های مختلف پاسخ آن متناسب باشد.

7ـ در طرح سوالات از متن درس و سوالات پایان درس به تناسب استفاده شود.

8ـ سوالات خارج از مفاهیم و محتوای کتاب طرح نگردد.

9ـ بودجه بندی در تدوین سوالات رعایت شود.

10ـ سوالات خوانا و واضح نوشته شود.

11ـ تعداد سوالات متناسب باشد.

12ـ متن یک سوال راهنمای پاسخ آن سوال یا سوالات دیگر نباشد.

13ـ سوال با عبارتهای دقیق و روشن و واضح نوشته شده و نکات دستوری رعایت شود.

14ـ در طرح سوال مشخصات ظاهری (نام و نام خانوادگی، نام درس، مدت امتحان و ...) رعایت شود.

15ـ فضای مناسب برای پاسخ به سوالات در نظر گرفته شود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/11/12:: 8:47 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >