سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال در یکی از کتاب هایش چنین نازل کرده است : «بنده ام ! به حقّ خودم سوگند که من دوستدارت هستم . پس به حقّ خودم بر تو، سوگندت می دهم که مرا دوست بدار» . [إرشاد القلوب]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

  

محور برای یک زن و اصل برای او مدیریت زندگی و فرزند است. یعنی هر شغل و کاری که دارد باید در حاشیه جریان انسان سازی او باشد تا بتواند در کانون زندگی انسان تربیت کند و بشر بسازد.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:44 صبح     |     () نظر

 


تمرکز شما بیشتر بر روی وقت خواب فرزندتان، وزن گیری وی، زمان مناسب واکسن زدن و .... خواهد بود و احتمالا تا مدتها به یاد نخواهید آورد که آخرین بار چه زمانی  با همسر یا دوست تان به گردش رفته اید. به تدریج که کودک شما بزرگ می شودجدول زمانبندی تان مملو از ساعات... .

 

 

زن

 

وقتی که فرزندتان متولد می شود به طور اتوماتیک باید زندگی تان را تغییر دهید. دیگر وقت تان متعلق به خودتان نیست و شما اولویت اولی(گزینه مهمتر) جز فرزندتان نخواهید داشت. تمرکز شما بیشتر بر روی وقت خواب فرزندتان، وزن گیری وی، زمان مناسب واکسن زدن و .... خواهد بود و احتمالا تا مدتها به یاد نخواهید آورد که آخرین بار چه زمانی  با همسر یا دوست تان به گردش رفته اید. به تدریج که کودک شما بزرگ می شودجدول زمانبندی تان مملو از ساعات بازی فوتبال، ساعت شنا، تکالیف مدرسه و شرکت در فعالیتهای اجتماعی کودکتان خواهد شد و از طرف دیگر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خودتان به طور چشم گیری کاهش یافته و حتی ممکن است به دلیل تمرکز بر کودک و توجه به تامین شادی و سلامتی وی، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تان به کلی از بین برود.

داشتن بینش فرهنگی ، اجتماعی شما پس از تولد نوزادتان هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روانی شما بسیار حایز اهمیت است و باعث می شود وظیفه مادر بودن خود را بهتر ایفا کنید. با یک تصمیم گیری کوچک قادر خواهید بود دوباره خود را برای یک روز جدید با مشغولیات جدید آماده کنید.

برای رسیدن به این مقصود لازم است که:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:42 صبح     |     () نظر

 


برخی  از دختران از این‌که پسری به او و یا خانواده آن‌ها آسیبی برساند می‎ترسند و ممکن است به همین دلیل به برخی از خواست‎های پسر پاسخ گویند...


 

قواعد رفتار بی خطر با جنس مخالف

 

در مورد ارتباط میان دختر و پسر المثلی وجود دارد که دختر را به پنبه و پسر را به آتش مانند می کند که بدون شک در صورت نزدیک شدن آن دو به یکدیگر، پنبه شعله ور می شود. این ضرب المثل به عنوان یک گزاره ی رفتاری و یک الگوی اجتماعی در میان افراد جامعه وجود دارد. خانواده ها با این گزاره رفتاری به تربیت و خط دهی فرزندان اهتمام می ورزند، در حالی که این سخن به معنای نادیده گرفتن اراده و اختیار انسان و پایین آوردن شخصیت والای انسانی افراد در حد جمادات است که امری غیر صحیح و به دور از دلیل می باشد. آنچه مهم می نماید این است که باید رفتار ها و ارتباطات دارای مرز و همراه با رعایت اصول برخاسته از شرع باشد که در این فرض، ارتباط هیچ منعی ندارد. در تربیت فرزند مهم این است که معرفت بخشی مناسب و به جا انجام پذیرد، یعنی والدین باید تلاش کنند نوجوان و جوان خود را در خود نگهداری، بصیرت لازم ببخشند، یعنی لازم است والدین علت نهی و یا امر خود را در مورد رفتار های مختلف بیان کنند تا فرزند در یک سردرگمی تربیتی قرار نگیرد، امری که در موارد مختلف مورد اهتمام قرآن کریم بوده و به عنوان اصلی متقن مورد اشاره قرار گرفته است. قرآن در هر زمینه ای نخست معرفت بخشی می کند و در مرحله ی بعد حکم خاص آن را بیان می نماید.

 در نتیجه لازم است برای ساختن جامعه ای سالم و متعادل در وهله ی اول به افراد شناخت و بینش رفتاری صحیح داده شود تا رفتار ها کورکورانه و آسیب پذیر نباشد.

دختر و پسر هر یک در مقابل جنس مخالف باید چه رفتاری داشته باشند؟

سعی کنیم واقعیت جنس مخالف را بشناسیم

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:40 صبح     |     () نظر

 


در حوزه هیجانات به کسی که قادر به رهبری هیجانها و امیال گذرا و به تاخیر انداختن بروز هیجانها و تسلط بر نفس است ، خویشتندار گفته می شود.

 

خویشتن داری

 

داشتن هوش هیجانی بالا یکی از ویژگیهای بارز افرادی است که در زندگی خود موفق هستند و می توانند تاثیرات مثبت و به سزایی بر دیگران داشته باشند . خویشتنداری یکی از مشخصات بارز چنین افرادی است . بسیاری از افراد اسیر و تسلیم محض امیال گذرای خود هستند و با اینکه ممکن است بدانند با ارضاء این امیال در دراز مدت به خود و دیگران آسیب می زنند ، از روی عادت و نه از روی اراده رفتار می کنند و سپس دچار عذاب وجدان شده و احساس گناه به آنها دست می دهد . ایستادگی در برابر میل و هوس ، ریشه همه مقاومتهای احساسی برای کنترل نفس است

در حوزه هیجانات به کسی که قادر به رهبری هیجانها و امیال گذرا و به تاخیر انداختن بروز هیجانها و تسلط بر نفس است ، خویشتندار گفته می شود.

  

از بعد رفتاری فرد خویشتندار کسی است که توانایی تعدیل و کنترل اعمال خود به گونه‌ای متناسب با شرایط مکانی و زمانی را داشته باشد و بتواند با عادتهای مخرب خود مقابله کند و آنها را تغییر دهد و نیز خواسته های خود را به تاخیر بیندازد .

 به ویژه وقتی فرد در یک چالش قرار دارد و درگیر یک یا چند هیجان است ، ممکن است آگاهانه یا از روی نا آگاهی برای فرار از این شرایط نا خوشایند به ارضاء امیال گذرا و زودگذر خود بپردازد و تسلیم عادتهای زیانبار خود شود . 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:38 صبح     |     () نظر

 


یا باید مدام به سر و وضعتان توجه داشته باشید و دائم دنبال مد بدوید و اهل تیپ و اهل پرستیژ باشید... یا باید اهل دل و هنر و دانش بوده و برای خودتان صاحب وزن و رای باشید.  بالاخره یکی از این دو باید برای شما مهمتر و در اولویت باشد و دیگری را به نسبت اهمیت خودش تا حدی ضعیف نماید . غیر از این نمی شود .یعنی عملا نمی توانید کسی را پیدا کنید که در هر دو زمینه رشد قابل توجهی پیدا کرده باشد.

 

زن

 

گاهی وقتها کسانی را می بینید که با ظاهری آراسته و شیک و... توجه شما را به خود جلب می کنند و شاید شما را از ظاهر خودتان ناراضی کنند. اما اگر خوب به ظاهر اینها توجه کنید خواهید دید از موهایشان گرفته تا ناخنهای دست و پا، و ... همه برای زیبا شدن چه وقتی برده اند.

 لباس اتو کشیده ای که خط اتوی آن به اصطلاح دوستان، خربزه را از وسط نصف می کند، ناخنهای سوهان کشیده ای که با دقت تمام انحنای مناسبی در هر گوشه پیدا کرده اند، و ... همه نشان می دهد که طرف، چه وقت و فکر و اعصاب و حوصله ای برای تیپ خودش هزینه کرده است ! از تناسب خوبی که در رنگهای ست شده ی لباسهایش دیده می شود می توانی بفهمی چند ساعت برای آن صرف کرده و چند پاساژ زیر و رو کرده تا بتواند به آن تیپ دست رسی پیدا کند و برای جلوه کردن آماده شود. از حجم و شکل عجیب ساعت مچی اش می توانی بفهمی چه درون نا آرامی دارد و تا چه اندازه عصبی است .

اگر چه "شعار سلیقه ای بودن" امروزه همه چیز را توجیه کرده است اما این توجیهات برای همه هم یک معنا ندارند .اهل نکته می دانند که بعضی سلیقه ها هم، عصبی بودن و نیاز های روحی افراد را فریاد می زنند. خیلی وقتها برای خوش سلیقه بودن باید وقت گذاشت . هزینه کرد .باید تمام هوش و حواست را به کار گیری و در جریان باشی تا ببینی امروز چه چیزی مد شده و چه تیپی جدیدی تا یه ربع پیش به بازار عرضه شده !

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:36 صبح     |     () نظر

 


دختر یا پسر نوجوانی که در طی این دوره یاد نگرفته است چگونه با افراد همجنس خود کنار بیاید و یا روابط درستی با همسالان برقرار کند در بزرگسالی با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. اما از طرف دیگر برخی از نوجوانان هستند که رفتاری خوب و متعادل دارند و اهل دوستی و مراوده با دوستان و همسالان هستند اما...

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:34 صبح     |     () نظر

 


بلوغ زودرس، از لحاظ روانی و اجتماعی و هم از لحاظ جسمی مشکلات زیادی را برای نوجوانان، به خصوص دختران نوجوان، به وجود می‌آورد.

 

بلوغ زودهنگام

 


گلایل اردلان، رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرد:
«براساس بررسی‌های انجام‌شده، سن بلوغ دختران کشور از 8/13 به 65/12 رسیده است.» بنا بر گفته‌های اردلان، یک سال کاهش از سن بلوغ دختران کشور، لزوم آموزش‌های باروری را نشان می‌دهد و باید از سنین پایین‌تر آموزش‌های لازم در این زمینه به دختران داده شود؛ چرا که هرچه سن بلوغ پایین‌تر باشد، اختلالات رفتاری در رابطه با جنس مخالف یا همجنس بیشتر می‌شود...

 

دکتر حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان می گوید: خانواده‌ها باید در مورد رفتار درست با فرزندان خود به‌خصوص دختران هنگام بلوغ جنسی آگاه باشند و بی‌تفاوت از کنار آن عبور نکنند. آموزش و پرورش نیز باید به این موضوع حساسیت نشان دهد و در کتاب‌های درسی با توجه به درک دانش‌آموز، آموزش‌های لازم و ضروری بیاید.» بنا به گفته‌های نماینده مردم نایین، ورود به دوران بلوغ ورود به دنیای جدیدی است که انسان در آن با نیازهایی که پیش از این با آن روبرو نبوده است، مواجه خواهد شد و در صورت بی‌اطلاعی و نداشتن آگاهی، شرایط نامطلوب روحی - روانی پیدا خواهد کرد.»

 

بلوغ پیش از 8 سالگی زودرس است

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:33 صبح     |     () نظر

 


مسلما برای والدین پذیرش یک دوست خیالی و نامرئی کار چندان آسانی نیست؛ به ویژه آنکه فرزندتان با تمام قوا از آن موجود خیالی که گاهی اوقات با اسامی‌عجیب و غریب نیز نامیده می‌شود، دفاع کرده و دوست دارد که شما نیز او را یکی از افراد خانواده بدانید و ........

 

 

کودک

 

از تجهیزات درونی انسان نیروی تخیل آدمی است و آن نیروئی سازنده است که سبب بسیاری از ابداعات و اختراعات است. تخیل نوعی فعالیت خلاقه است که در مقایسه، استدلال، تصور ذهنی با تعیین قدر و درجه وجود دارد. این نیرو عاملی برای قدرت و خلاقیت و زمینه ساز بسیاری از کشف ها و سازندگی هاست. به همین نظر باید آن را پرورش داد و هم بی مایگی های زندگی را در اثر آن زدود.

 

مسئله خیالبافی 

خیالبافی نوعی تخیل انفعالی و یا تخیل آزاد و بی قید و شرط و نوعی صحنه پردازی ذهن است که در آن عقل و اراده نقشی ندارند و در داوری و اظهار نظر آن کنترلی نیست. هر آنگاه که ذهن فرد از امری ادراکی و عقلانی خالی بماند خیالبافی آن را پر می کند. در خیالبافی آدمی تابع آرزوهای خویش می شود و واقعیات را به گونه ای دیگر درک می کند. آنچه را که او خیال می کند مقرون به حقیقت نیست و اغلب صورت گول زدن خود را دارد و فایده اش این است که نقش مسکن را برای آدمی ایفا می کند. همه آرزوها و تمایلات ارضا نشده او در عالم خیالبافی ارضا شدن و یا در حال برآورده شدن اند و این خود عاملی برای کاهش درد و رنج است.

 

خیالبافی  در کودکان

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/29:: 6:32 صبح     |     () نظر

 


 

 

پیشنمازی در نماز، پس از حمد، سوره نوح را می‌خواند. در همان آیه اول (انا ارسلنا نوحا) (ما نوح را فرستادیم) بازماند و بیش از آن، به یاد نیاورد.

مامومی- که حوصله‌اش سر رفته بود- گفت: اگر نوح نمی‌رود، دیگری را بفرست و ما را باز رهان!

 


 

خنده

آرزوی کافر

قطب الدین علامه شیرازی،به فضل و کمال و ظرافت مشهور و میان او و شیخ اجلّ سعدی مُطایَبه و شوخی معمول بود. یکی از اتابکان شیراز ساختن مسجدی را شروع کرد.خود او هم دست به کار شد و مردم نیز برای خشنودی او سر کار حاظر می‌شدند.

سعدی و قطب الدین هم گاهی در آنجا حضور می‌یافتند. اتابک علاوه بر حسن و جمال ذاتی هنوز موهای صورتش نرسته بود.

روزی هنگام نصب خشتی مقداری گِل بر صورت اتابک افتاد،قطب الدین این آیه را خواند:

یا لیتنی کنت ترابا:ای کاش، خاک بودم.

اتابک نفهمید که وی چه گفت:از شیخ سعدی پرسید:قطب چه گفت؟

سعدی گفت:

یقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا:کافر می‌گوید:ای کاش خاک بودم.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/16:: 7:24 عصر     |     () نظر
خنده

 

امام من و امام تو

پس از شهادت امام صادق علیه السلام ، ابو حنیفه به مؤمن طاق-که از شاگردان آن حضرت بود- به طعنه گفت:

امام تو از دنیا رفت.

مومن طاق فورا گفت:

اما امامک {...من المنظرین...الی یوم الوقت المعلوم }؛اما پیشوای تو (شیطان) از مهلت یافتگان است، تا آن روز معلوم.

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/16:: 7:21 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >