سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگامی که دانشمندی می میرد، چنان شکافی در اسلام پدید می آید که جز جانشینش آن را پر نسازد . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 

 


 

روزی زنی را نزد حجاج آوردند که قبیله او سرکشی کرده بود. حجاج به او گفت: ای زن! آیه ای مناسب بخوان تا تو را ببخشم. زن این جملات را خواند: «أِذَا جَاءَ نَصْرُاللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَیتَ النَّاسَ یخْرُجُونَ مِنْ دِینِ اللَّهِ اَفْوَاجاً.» حجاج گفت: وای بر تو! اشتباه گفتی؛ بلکه «یدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ» درست است. زن گفت: ای حجاج! «دَخَلُوا وَ اَنْتَ تُخْرِجُهُمْ؛ یعنی آنها داخل در دین خدا شدند و تو آنها را خارج می کنی.

 


قرآن
1. سهم برادری

 

مسکینی به نزد امیر آمد و گفت: به مقتضای آیه «أِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ»؛ 1«مؤمنان برادر یکدیگرند.» مرا در مال تو سهمی است؛ چرا که برادرت هستم.

امیر گفت تا یک دینار به او دادند.

مسکین گفت: ای امیر! این مبلغ کم است.

امیر گفت: ای درویش! تنها تو برادر من نیستی، بلکه همه مؤمنان عالم برادر من هستند. پس اگر مال مرا به همه ایشان قسمت کنند، به تو بیش از این نرسد.

2. زن نکته سنج

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/16:: 7:17 عصر     |     () نظر

 

آیا می‌شود آن‌هایی که در این دنیا زن و شوهر بوده‌اند در آن دنیا هم زوج باشند آیا این یک قانون کلی است که مردان و زنان صالحه این دنیا، در آن دنیا هم زوج همدیگر باشند یا اینکه اختیار به دست زن می‌باشد و او می‌تواند دیگری را انتخاب کند؟

 بهشت

 

پاسخ در چند محور ارائه می‌شود:

1. قبل از هر چیز باید اشاره شود که جزئیات نحوه زندگی انسان در آخرت از نظر بسیاری از مسایل به طور کامل و صد درصد با تمام امور جزئی برای کسی جزء حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ روشن نیست و ما تنها بر اساس برخی آیات و روایات به مواردی بسیار اندک از نحوه زندگی در آخرت آگاه هستیم.

2. نکته دیگر آن است که جریان پیوند زناشویی که از طریق ازدواج بین یک مرد و زن پدید می‌آید تنها مربوط به عالم دنیا است و زنانی که در دنیا همسری داشته‌اند ملزم نیستند که در آخرت هم با همان شخصی زندگی کنند. چون عقد زناشویی که بین آن دو خوانده شده مربوط به زندگی دنیایی آن‌هاست و در آخرت هر کسی مهمان عمل خود است و اختیار خود را دارند. لکن در برخی روایات اشاره شده که در آخرت خداوند زنان مؤمنه را به صورت حورالعین در می‌آورد و با همسران صالح خود در بهشت نیز زندگی می‌کنند.[1] اما این گونه روایات به مفهوم آن نخواهد بود که زنان مجبور باشند که در آخرت نیز با همسران دنیایی خود زندگی کنند. اما اگر خود بخواهند می‌توانند.[2]

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/16:: 7:13 عصر     |     () نظر

یک پژوهش جدید نشان داد که کودکان باید حداقل تا 3 سالگی در کنار مادران خود بخوابند، زیرا این امر به سود قلب کودکان است و بر رشد عقلی آنها نیز تأثیر می گذارد.

 

 مادر و کودک

 

مادران شاغل، سالم‌تر و شاداب‌ترند

طبق تحقیقات، سلامتی و شادابی در مادران شاغلی که دارای فرزند کمتر از 7 سال هستند نسبت به مادران خانه دار بیشتر است.

 

محققان آمریکایی با تحقیق بر روی مادران دریافتند مادران شاغلی که دارای فرزند نوزاد یا پیش دبستانی هستند نسبت به زنانی که در خانه هستند، از سلامت و شادابی بیشتری برخوردارند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/16:: 7:8 عصر     |     () نظر

** وقت آزادی را برای بازی در نظر بگیرید و همیشه مزاحم کودک خود نشوید، بیش تر مشاهده و کم تر دخالت کنید.

** زمینه های فعالیتی را فراهم آورید که در آنها می توان ترتیبی داد تا کودک بیشتر تشویق به دخالت و درگیر شدن گردد .

** به جای اسباب بازی های پیچیده ، اسباب بازی های ساده ای تهیه کنید که با قوه ی تخیل کودکتان تکمیل شود .

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 9:31 عصر     |     () نظر

- نحوه ی نگرش دانش آموزان و معلمان- کمبود پشتکار و تحمل اندک دانش آموزان.

- محدود کردن کنجکاوی کودکان.- سرکوب خیال بافی کودکان.- تاکید بسیاربرنمره ی امتحانی.

- تاکید زیاد برمهارت های کلامی.- تاکید بسیاربر پیش گیری و رقابت.- تاکید بیش از حد به نقش جنسیت.

- تاکید بسیاربر دروس نظری .

اگر والدین گرامی نتوانند شرایط و زمینه ی مناسب را برای پرورش خلاقیت فرزندشان مهیا نمایند و قدرت متعادل سازی شخصیت آنان را نداشته باشند ، سبب مرگ خلاقیت در فرزندانشان می گردند و به جای پروراندن شخصیتی بالنده و خلاق ، شخصیتی سرخورده و منزوی تحویل جامعه می دهند

چگونه می توان موانع موجود برسر راه تفکر خلاق را برطرف نمود؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 9:30 عصر     |     () نظر

 

خلاقیت در فرزندان

 

فراهم آوردن زمینه های مساعد و تدارک لوازم بازی های دلخواه و ساده  ، می تواند خلاقیت فرزندان را شکوفا سازد . مانند:

بازی های فکری، حل معما و جدول، تبدیل وسایل خراب و بی مصرف به اشیاء مفید تزئینی، انواع و اقسام کارهای دستی، نقاشی، ترکیب رنگ ها، خلق شکلی جدید در نقاشی وهنر ، مطالعه ی زیاد و... تمرین های مناسب برای شکوفایی خلاقیت می باشند.

خلاقیت همچون گل لطیفی است که تحسین، آن را به شکوفایی وا می دارد. در حالی که مایوس کردن ، غالبا آن را در غنچه می خشکاند. تشویق در خانواده ، با ارزش تر از هر جای دیگری است.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 9:29 عصر     |     () نظر

 


دلم شور می زنه، هیچی نخوندم، هیچی بلد نیستم ، فکر نمی کنم برسم همه کتاب رو بخونم و ... این ها حرف هایی است که این روزها زیاد می شنویم.

 

استرس امتحان

 

استرس و فشار روانی در زمان امتحان مسئله ای است که مربوط به سن خاصی نیست. در هر دوره ای از زندگی گذراندن امتحان می تواند موجب بروز استرس شود. افزایش مراجعه دانشجویان به درمانگاه در دوران امتحانات پایان ترم مبین شیوع این مسئله در بین دانشجویان است.

 

 استرس یا فشار روانی چیست؟

استرس به خودی خود نه مثبت است نه منفی و در حقیقت پاسخ طبیعی بدن در بحث ها، جدل ها، تهدیدها و تحریک ها است. پاسخ بدن به فشار روانی و استرس زمانی موجب ناراحتی می شود که:

** مدت استرس طولانی باشد.

** به دفعات زیاد تکرار شود.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 9:0 عصر     |     () نظر

 

 

1)      استخراج کلمات دشوار و مرتب کردن آنها به ترتیب حروف الفبا

2)      هر گروه یک متن املاء با کمک تمام اعضای گروه خود می نویسد و معلم املای همه گروهها را جمع آوری کرده و می خواند سپس یا بهترین دیکته به کل کلاس گفته می شود و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه ها انتخاب کرده اند.

3)       دانش آموزان را گروه بندی می کنیم و سپس هر گروه متن دیکته ای را می نویسد و برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است... 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 8:51 عصر     |     () نظر

خیلی از مواقع پیش می یاد که دوست دارید بدونید تو کلاس درس چی کار کردید! برای این منظور انتظاراتی که از خودمان به عنوان معلم داریم ذکر شده که باید با سه گزینه بلی ، تا حدودی علامت زده می شود و در بازده کاری مان مورد توجه قرار دهیم.

1-برنامه و وقت مشخصی برای انجام دادن کارها در نظر می گیرم.    

2- اهداف اصلی درس را به وضوح بیان می کنم.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/15:: 8:43 عصر     |     () نظر

 

 

بهترین راه خداشناسی برای همگان، تفکر در پدیده‌های هستی است که بر اساس حکمت الهی آفریده شده‌اند. یکی از این پدیده‌ها، وجود سایه‌ی موجودات است. پدیده‌ای که همیشه همراه ماست ولی ما از نعمت بودن آن و فوایدی که برای ما دارد غافل هستیم.

 

 

 

خداشناسی

 

به دور و بر خود خوب نگاه کنید. آن قدر غرق در نعمتیم که از بسیاری از آن‌ها غافل بوده و حتی متوجه نعمت بودنشان نیستیم.

بهترین راه خداشناسی برای همگان، تفکر در پدیده‌های هستی است که بر اساس حکمت الهی آفریده شده‌اند. یکی از این پدیده‌ها، وجود سایه‌ی موجودات است. پدیده‌ای که همیشه همراه ماست ولی ما از نعمت بودن آن و فوایدی که برای ما دارد غافل هستیم.

توجه به نعمت‌ها و یاد آن‌ها از آن جهت اهمیت دارد که علاقه‌ی انسان را به ولی نعمت خود زیاد، و روح تسلیم و پرستش را در او زنده می‌کند و انسان را در مسیر عبودیت به پیش می‌برد

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/10/14:: 11:49 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >