سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلت را با پند زنده کن و با بی رغبتی بمیران و با یقین نیرو بخش و با حکمت روشن ساز . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

امروزه یکی از بلاهایی که موجود می‌باشد ، بلای جو زدگی می‌باشد. یک مرتبه تمام سایت‌ها، اینترنت‌ها، روزنامه‌ها یک موجی راه می‌اندازند که آدم را بدون اینکه اراده کند، می‌برند. نمی‌گذارند آدم خودش برود، او را می‌برند. هُلش می‌دهند. جو زدگی...

 

مقدمات لازم برای ازدواج

مگر می‌شود ازدواج کنیم بدون تالار؟ مگر می‌شود... مثلاً من لیسانسه هستم ، در خانه بنشینم کار کنم؟ جوزدگی! آخر همه نشسته‌اند، من بلند شوم این وسط نماز بخوانم؟! آخر همه نگاه می‌کنند، من اذان بگویم. مگر می‌شود؟ همه نشستند فیلم می‌بینند، حالا من بروم در کتابخانه مطالعه کنم؟

هندی‌ها هنوز که هنوزه لباسشان را حفظ کردند، اما ایرانی‌ها تا می‌آیند چند تا بی‌حجاب می‌بینند، یک مرتبه حجابشان وامی رود.

همه به هم می‌گوییم: مرسی، نمی‌فهمیم مرسی یعنی چه. چون همه می‌گویند: مرسی، ما هم می‌گوییم مرسی! این ادبیات ما، ژست ما، مد... این مدهایی که عوض می‌شود یک رقم جو زدگی است.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/6:: 9:58 صبح     |     () نظر

چشم ها را می گشایی (شعر)

امام زمان (عج)

    چشم ها را می گشایی عشق می ریزد زمین  

    با گل لبخندتان باشد بیامیزد زمین

    آیه ی تطهیر می بارد نگاهت مرد صبح! 

    باشد از خواب هزاران ساله برخیزد زمین

    کی هوای تو کبوتر می وزد ای ناگهان!

    کی بگو کی می شود از خون بپرهیزد زمین؟

    کی عنایت می کنی کی سیصد و چندی سوار

    تا در استقبال تان شعر تر انگیزد زمین؟

    تا پر از خورشید گردد این شب وامانده مان

    تا قبای ژنده ی خود را بیاویزد زمین

    ذوالفقار تو جهانی را به حیرت می کشد

    این زمین بی بهاری را که خواهی زد زمین

    می نشیند پیش رویت آسمان با احترام

    پیش پای حضرتت وقتی که برخیزد زمین

    کاش سهم بی کسی های دلم باشد - که نیست -

    هر چه از سمت ردایت عشق می ریزد زمین

 

  منبع : وبلاگ شعر انتظار،  شاعر مریم رزاقی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/6:: 9:57 صبح     |     () نظر

  

 

 

 

اگر از روح سالمی برخوردار باشیم(که این روح سالم در پرتو بندگی و عبادت خداوند متعال بدست می‌آید زیرا خداوند متعال می‌فرماید الا بذکر الله تطمئن القلوب) آن وقت است که می‌توانیم به آرامش برسیم و با این آرامش می‌توانیم روز به روز به موفقیت‌های بزرگی در زندگی دست پیدا کنیم .

 

 

 

قرآن کریم

بعضی از انسان‌ها می‌پرسند قرآن چه برنامه‌ای برای زندگی شخصی ما داره؟ آیا قرآن می تواند زندگی مادی و دنیایی ما را اداره کند؟ آخه ما تا حالا هرجی دیدیم فقط این بوده که بشینن و قرآن رو ختم کنن و یا مجلس ختم انعام بگیرند و فقط دغدغه افراد این باشه که متن عربی قرآن رو بخونند و مجلس تموم بشود ؟

آیا قرآن فقط برای این نازل شده و در اختیار ما قرار گرفته شده که فقط از روی متنش بخونیم و تموم؟ این مجالسی که برای انس با قرآن می گیرند و این قدر هزینه می کنند چه انسی با قرآن گرفته میشود وقتی فقط و فقط عده‌ای بیان و قاری هم با صدای دلنوازش بخونه و بقیه هم احسن بگن و اون رو تشویق کنن؟

یا مثلاً الآن که به پیشواز ماه رمضان میریم و محافل خوندن قرآن برقرار میشه ، آیا تنها باید به همین اندازه اکتفا کنیم و قرآن را تند و تند بخونیم و تنها به ختم کردن بدون تأمّل آن افتخار کنیم و در آخر ماه به همدیگه آمار تعداد قرآن‌هایی  رو که ختم کردیم را بدیم و به آن مباهات کنیم ؟

سوال اصلی اینجاست که آیا قرآن فقط برای این کارهایی که ما انجام میدیم نازل شده؟ آیا قرآن می تونه یه برنامه زندگی به ما بده؟ آیا قرآن می تونه به ما برنامه موفقیت و پیروزی بده؟

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا : اگر نیکی کنید نیکی به خود کرده‌اید و اگر بدی کنید از آن خودتان است،( اسرا ، 7)

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/6:: 9:56 صبح     |     () نظر
امام زمان (عج)

 


جمعه که می‌آید دیگر هیچ نباید گفت جز از او... او که نبودنش به معنای ظهور نکردنش است نه به معنای حضور نداشتنش! او حاضر است گرچه ظهور به چشمان بی لیاقت ما ندارد!


 

 

 

روزهای هفته و ادعیه...

روزهای هفته هر یک متعلّق به یکی از معصومین(ع) است که زیارات آن بزرگواران در آن روزها وارد شده است علاوه بر زیارات هر روز، ادعیه‌ی روزهای هفته نیز از قول معصومین(ع) ذکر شده است که صاحب مفاتیح‌الجنان آن‌ها را جمع آوری نموده و بیان فرموده‌اند. آنچه شاید بتوان به عنوان یکی از ظرایف این ادعیه بدان‌ها اشاره نمود ارتباط آن‌ها با زیارات روزها و ائمه معصومین(ع) است. به بیان دیگر، به نظر می‌رسد چندان دور از ذهن نباشد هر روزی از هفته متعلّق به معصوم یا معصومینی(ع) است و در همان روز دقیقاً دعای خاصی وارد شده است که گویی ارتباط میان تعلّق آن روز به بزرگوار خاصی و دعای آن روز وجود دارد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/6:: 9:55 صبح     |     () نظر

زن پرستی و جنون شهوت در آخرالزمان

وابستگی جهان به امام زمان(عج)»

 

 

مردان و زنان آخرالزّمانی، دچار نوعی «قحط غیرت» می‌شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانواده‌های خود دچار نوعی بی‌حسّی و بی‌میلی می‌گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می‌دهند و حتّی به بی‌عفّتی‌ها و خودفروشی ایشان رضایت می‌دهند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/6:: 9:53 صبح     |     () نظر

  

ممکن است رابطه شما با همسرتان رابطه بسیار خوبی باشد اما اگر مانند بسیاری از زن و شوهرها، در اولویت قرار دادن هر چیز و هر کس و بی‌اهمیت جلوه دادن یکدیگر، برایتان بسیار ساده است، نگران نباشید، زیرا با هوشیاری، به راحتی می‌توانید به مسیر اصلی بازگردید.

 

چهار ویروس کشنده ی عشق

عیب جویی

 

هنگامی که همسرتان برای سومین هفته متوالی نشتی شیر آب را تعمیر نکرد، شما شکایت او را پیش بهترین دوست خود می‌کنید. یا اتفاقا مادر شوهرتان اظهار می‌کند: چرا شما دو نفر همیشه در مورد برنامه‌ریزی برای تعطیلات با هم مشاجره می‌کنید؟ و در اینجاست که متوجه می‌شوید همسرتان شکایت کرده است.

مشکل چیست؟ بعضی وقت‌ها بیان احساسات نه تنها بسیار خوب، حتی لازم و ضروری است اما عیب‌جویی کردن باعث ایجاد میزان بسیار زیادی انرژی منفی می‌شود. آیا دوست دارید همه فکر کنند که زندگی زناشویی شما یک فاجعه است؟ به چیزهایی که دوست ندارید از یاد ببرید و آنچه سبب پیوند شما در نخستین دیدارتان شد، فکر کنید.

راه حل: از به اشتراک گذاشتن همه جزئیات مسائل خصوصی زندگی زناشویی خود، خودداری کنید. اگر دوست شما شروع به صحبت در مورد عیب‌های شوهرش کرد، با او همدردی کنید اما مسائل خصوصی خودتان را تعریف نکنید؛ مگر اینکه بخواهید شوهرتان را مانند یک فاتح معرفی کنید. به‌علاوه، در جمع‌های خانوادگی به هیچ‌وجه نارضایتی خود را ابراز نکنید و در عوض از هر فرصتی برای تعریف و تمجید آشکارا از یکدیگر استفاده کنید.

  

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/5:: 6:35 عصر     |     () نظر

بی شک می دانید زندگی بالا و پایین و خوبی و بدی دارد، و در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و قرار نیست همیشه یک روال داشته باشد؛ «قهر»‌ و در کنار آن «آشتی»، نیز یکی از شیرینی های تلخ زندگی اجتماعی است که گاهی روابط صمیمانه ای چون روابط زناشوئی را مورد تهاجم قرار می دهد...

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/5:: 6:33 عصر     |     () نظر

امروزه و در این وانفسای زندگی ماشینی که عواطف انسانی و احساسات، روز به روز تحلیل رفته و کم‌رنگ‌تر می‌شود، هر کس به دنبال راهی برای جلب محبت دیگران بوده و شاید به هر دستاویزی که او را به این مقصد نزدیک نماید، دست زند . اما پیروان قرآن باید در هر شرایطی، پاسخ سؤالات خود را از این کتاب عظیم که تبیان کل شیء و بیانگر همه چیز است، بیابند و از رهنمودهای ارزشمند قرآن در این زمینه بهره ببرند.

 


 

 

محبت به کودک

قرآن کریم راه‌های جلب محبت را در چه اموری می‌داند؟

در ابتدا توجه به این نکته ضروری است که هر یک از راه‌های تأثیرگذاری محبت و علاقه در دل مردم، فقط به خواست و اراده‌ی خدا مؤثر است. به بیان دیگر ما هرگز نمی‌توانیم از هیچ راهی در قلب دیگران نفوذ کنیم، مگر این که خدای متعال که عالم به مصالح و مفاسد امور است و همه چیز عالم به دست اوست، راه نفوذ ما را باز فرماید. البته از طریق راه‌هایی که خود بیان فرموده است.

آیه‌ی شریفه‌ی 63 سوره‌ی انفال نیز مؤید همین مطلب است ؛ زیرا در این آیه خداوند به رسول گرامی‌اش می‌فرماید: اگر تمام آن چه را که روی زمین است هدیه بدهی، نمی‌توانی (به تنهایی و بدون یاری خدا) بین دل‌های مردم الفت و محبت ایجاد کنی. ولیکن خدایتعالی این الفت را ایجاد فرمود : " لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بینهم" 

بنابراین تنها انجام عملی از سوی ما بدون پشتوانه‌ی رب‌العالمین که تأثیرگذار حقیقی هم اوست، کارساز و محبت آور نخواهد بود.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/5:: 6:29 عصر     |     () نظر

 

درس‌هایی که از واقعه مباهله می‌گیریم:

 


1. از آن‌جا که مباهله، به‌عنوان آخرین حربه پیامبر، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفته، بنابراین منظور آن ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است؛ نه یک نفرین ساده بی‌اثر.

2. پیشنهاد مباهله را کسی می‌دهد که بر حقانیت خود پافشاری داشته باشد و در این واقعه، پیامبر بود که مباهله را طرح کرد.

3. آیه مباهله، مقام نبوت و رسالت پیامبر را هم به روشنی اثبات می‌کند؛ زیرا کسانی که حاضر نشدند با او مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست.

4. مباهله، روشنگر این است که حضرت عیسی علیه‌السلام، رسول و پیامبر خداست؛ نه فرزند خدا؛ عابد است و نه معبود؛ مخلوق است و نه خالق.

5. زن و مرد، در مسئله دین و دیانت دوشادوش همدیگر هستند (ابناءنا، نساءنا و انفسنا در آیه مباهله اشاره به این مسئله دارد).

6. در دعا کردن آنچه مهم است، انگیزه‌ها و شخصیت‌هاست؛ نه تعداد (گروه مباهله‌کننده پنج نفر بیش‌تر نبودند).

7. علی بن ابی‌طالب، جانِ رسول خداست. (انفسنا)

8. استدلال منطقی آوردن، اولین راه برای بحث با دیگران است.

9. آخرین برگ برنده مؤمن واقعی، دعاست.

10. استدلال را باید پاسخ داد؛ ولی مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد.

11. اگر شما محکم بایستید، دشمن به دلیل باطل بودنش، عقب‌نشینی می‌کند.

12. قوام و اساس دین اسلام به خاطر همین پنج نفر است؛ وگرنه پیامبر می‌توانست شخصاً نفرین کند و اهل بیتش را با خودش نیاورد. ولی این قضیه نشان داد که اهل بیت پیامبر، هم‌گام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ‌اند.

 

اخذ: تبیان 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/5:: 6:27 عصر     |     () نظر

 

آباد کردن مساجد (که در قرآن اشاره شده) به چه معنایی است؟


 

 

 

مسجدهاى خدا را تنها کسى تعمیر مى‏کند که به خدا و روز جزا ایمان داشته و نماز بپا دارد و زکات دهد، و جز از خدا نترسد، ایشانند که امید هست که از راه یافتگان باشند.

 


 

 

مسجد جامع عتیق شیراز

هر سخنی، مانند هر فعل یا چیز دیگری، روحی و جسمی، ظاهری و باطنی دارد. اگر جسم از روح گرفته شود، دیگر چیزی تعین نخواهد داشت و اگر روح از جسم گرفته شود، حیاتی در آن نشعه باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال وقتی چند جمله‌ای [مانند: دوستت دارم] بگویند،‌ باطن و روح این جمله به تناسب قصد و نیت گوینده‌ها متفاوت می‌شود. مثلاً ممکن است این جمله را به زبان دیگری بیان داشته‌ یا نوشته‌اند و او فقط مترجم است. ممکن است کسی این جمله را در ظاهر نمودن و اذعان به محبت و علاقه‌ی خود بگوید،‌ ممکن است کسی دروغ بگوید، ممکن است کسی برای ریا و فریب بگوید و ... . چنان چه مشهود است، ظاهر جمله همه شکل هم است، اما معانی مقصود آن متغیر می‌گردد.

عمارت یا تعمیر و آبادانی نیز مانند سایر افعال آدمی، از این قاعده مستثنی نیست. یک ساختمان، یک محل و یک پایگاه، چه مسجد باشد و چه قصر و چه پادگان یا فروشگاه، ظاهری دارد و باطنی. ظاهرش همان بنا و تجهیزات آن است و باطنش به هدف، مقصود و چگونگی بهره‌وری بستگی دارد. به همین دلیل اگر یک قصر مجللی مدت‌ها خالی از سکنه باشد، می‌گویند «متروکه» است، اما یک ده کوچک با چند خانه‌ی کاه گلی را می‌گویند آباد است.

مسجد وقتی مسجد است که برای «الله» باشد، بلکه آن را ساختمانی می‌شناسد مانند هر ساختمان دیگری که برای فساد و گناه بنا شده باشد. لذا به پیامبرش امر می‌فرماید که مسجد ضرار را به آتش بکشد

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/5:: 6:25 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >