سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر هوست را پیروی کنی، کر و کورت می سازد و فرجامت را تباه و تو رانابود می کند . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه
تأثیر پدر بر رشد روانی دختر
تأثیر پدر بر رشد روانی دختر
هنوز از زمانی که پدرها نقش رییس خانه را بازی می‌کردند، مدت زیادی نگذشته. اما این روزها برخلاف آن روز و روزگار، پدرها به فرزندان‌شان بسیار نزدیک‌تر شده‌اند....

روان‌شناسان می‌گویند اینکه پدر هم به اندازه مادر برای رشد روانی کودکان مهم و باارزش است و برقراری تعادل بین روابط این دو با فرزندان‌شان می‌تواند از نظر روانی سبب رشد صحیح کودکان شود، از مسائلی است که این روزها زیاد در روانشناسی مورد بحث قرار می‌گیرد.
 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:57 صبح     |     () نظر
تشخیص حرف دل خانم ها از حرکات آنها
تشخیص حرف دل خانم ها از حرکات آنها
بـرخـلاف زنـان کـه اسـاتـیـد مـسـلم هـنـر دوپــهلوگری هستـند، اغـلب مـردان آنــچه که مقصودشان است را می.گـویند و آنچه را که می.گویند مقصودشان است. صحـبـتــهای آنان رک و راست و بی پرده می.باشد. از طـرف دیگر زنان بخصوص هنگام گفتگو عموما زیرک تـر و پیچیده تر هستند. به همین خاطر است که تفسیر زبان جسـمانـی زنان از اهمیت زیادی برخوردار میباشد.

خواه باور کنید یا نه، زنان دائما از طریق زبان جسمانی خود در حال ساطع نمودن علائمی هستند که نمایانگر اندیشه و خواسته شان در آن هنگام است. تنها راه حل، رمز گشایی این علائم می.باشد، که بخصوص در روزهای آغازین آشنایی که هنوز یکدیگر را نمی شناسید، مفید خواهد بود.

نشانه.های جسمانی زیر را چک کنید تا متوجه شوید مفهوم حرکات چشمها و پاها زمانی که لبان همسرتان بسته است چیست.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:56 صبح     |     () نظر
شناخت شخصیت افراد بر اساس آدرس ایمیل انها
 
تا به حال توجه کرده اید که ایمیل ممکن است شخصیت شما را نشان دهد و از روی محتوای ایمیمل‌تان مخاطب تشخیص دهد که شما به زندگی دلسرد هستید.

به گزارش تهران امروز، فرانک مک‌آندرو، یکی از محققین کالج ناکس در گالسبرگ اعتقاد دارد که خیلی از افرادی را که ما به آنها ایمیل می‌دهیم، شاید هرگز ندیده باشیم یا صدایشان را نشنیده باشیم.

اگر نسبت به قضاوت‌هایی که از روی ایمیل ما یا محتویات آن می‌شود، آشنا باشیم، ارتباط صحیح‌تری می‌توان برقرار کرد و از سوی دیگر درک بهتری از پاسخ‌هایی که به ما می‌دهند پیدا خواهیم کرد.

مک آندرو و همکارانش از 166 دانشجوی کارشناسی در خواست کردند تا با دقت به دستور زبان و شکل ایمیل‌ها توجه کنند. از شرکت‌کننده‌ها خواستند تا درجه عاطفی ایمیل را تشخیص دهند و رابطه نویسنده و مخاطب و همچنین جنس نویسنده را مشخص کنند.

آن دسته از نویسندگانی که ایمیل‌هایشان، غلط بیشتری دارد، افراد دلسردی به نظر می‌آیند. نامه‌هایی که با سوم شخص نوشته می‌شود (مثلا «گروه تصمیم گرفته است...» به جای اینکه بگوید «ما تصمیم گرفته‌ایم...») به نظر رسمی‌تر می‌آیند و نشان‌دهنده مقام بالاتر نویسنده است. عوامل بسیاری در انتقال احساس و لحن نویسنده به مخاطب تاثیر‌گذار است.
 
استفاده از سوم‌شخص به همراه تعداد بالای علامت سوال می‌تواند نشان‌دهنده خشم نویسنده باشد. نویسندگانی که از علامت‌گذاری و علامت تعجب زیاد استفاده می‌کنند روحیه زنانه و شادتری دارند.
به عقیده مک آندرو، علامتگذاری لحن ایمیل را نشان می‌دهد. اینکه از اول شخص استفاده کنیم یا سوم شخص، مطلب را تاثیرگذارتر می‌کند.

آیا واقعا تفاوتی بین نوشتن ایمیل با چت کردن یا نوشتن نامه وجود دارد؟ مک آندرواعتقاد دارد: آنچه که ما در ایمیل پاسخ می‌دهیم دقیقا مانند هر گفتمان نوشتاری دیگری است. فقط زمانی که نویسنده به ایمیل سریع جواب می‌دهد با زمانی که او با دقت و حوصله یک نامه دست‌نوشته را می‌نویسد، تفاوت وجود دارد. البته نه از نظر محتوا بلکه از این نظر که درانتخاب لحن و سبک دقت بیشتری به خرج می‌دهد.

به عقیده مک آندرو از آنجایی که شرکت‌کنندگان دانشجوی کارشناسی بودند و به ناچار از ایمیل،‌ چت و شبکه‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است این امر کمی بر نتایج تحقیق تاثیر گذاشته باشد."

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:55 صبح     |     () نظر
در وصف روحانیت دعا

 به نام خدا

قطع نظر از اجر و پاداشی که برای دعا هست و قطع نظر از اثر استجابتی  که بر دعا مترتب استدعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگی کند و روح انسان به اهتزاز اید یک روحانیت بسیار عالی دارد . مثل این است که انسان خود را در نور میبیند. شرافت گوهر انسانیت را در آن وقت احساس می کند.آن وقت خوب درک میکند که در سایر اوقات که چیزهای کوچک او را به خود مشغول داشته بود و او را ازار میداد چقدر ÷ست و ساقط و سافل بوده.انسان وقتی که از غیر خدا چیزی می خواهد احساس مذلت می کند و وقتی که از خدا میخواهد احساس عزت. لهذا دعا هم طلب است و هم مطلوب. هم وسیله است و هم غایت ، هم مقدمه است و هم نتیجه اولیای خدا هیچ چیزی را به اندازه دعا خوش نداشتند همه خواهش ها و آرزو های دل خود را با محبوب واقعی در میان می گذاشتند و بیش از آن اندازه که به مطلوب های خود اهمیت میدادند  به خود طلب و راز و نیاز اهمیت می دادند، هیچ گونه احساس خستگی و ملالت نمی کردند.
دکتر مرتضی مطهری

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:53 صبح     |     () نظر
اثرات شکر گذاری بندگان

شکر به‌ معنی‌ قدردانی‌ و قدرشناسی‌ و تشکر از نعمت‌ دهنده‌ است‌. از آنجا که‌ نعمت‌ها همه‌ از خداست‌ شکر حقیقی‌ هم‌ باید از خدا صورت‌ پذیرد. اگر ایمان‌ را دو شاخه‌ کنیم‌ یک‌ شاخه‌ آن‌ صبر و دیگر شاخه‌ آن‌ شکر است‌. صبر نشانگر زیبایی ‌برخورد مؤمن‌ با بلاها و گرفتاری‎ها است‌ و شکر زیبایی‌ برخورد مؤمن‌ با نعمت‌هاست‌. مگر جز این‌ است‌ که‌ شکر و سپاس‌ از ولی‌ نعمت‌ حقیقی‌ همچون‌ هر نعمت‌ دهنده‌ دیگر وظیفه‌ وجدانی‌ و اخلاقی‌ هر انسانی‌ است‌؟ امام‌ صادق ‌(علیه‎السلام) می‌فرماید:

در تورات‌ نوشته‌ است‌ کسی‌ که‌ بـه‌ تو نعمت‌ داد، سپاسش‌ گزار و کسی‌ را که‌ از تو سپاسگزاری‌ کرد، نعمتش‌ ده‌، زیرا با سپاسگزاری ‌نعمت‎ها نابود نگردد و با ناسپاسی‌ پایدار نماند، سپاسگزاری‌ مایه ‌افزایش‌ نعمت‌ و بیمه‌ کننده‌ و ایمن‌‎ساز نعمت‌ از دگرگونی‌ است‌.(1)

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:52 صبح     |     () نظر
 
پرسش: آداب تلاوت قرآن در کلام معصومین چیست؟
پاسخ: پیامبر گرامی (ص) فرمودند: «خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید.»1
قرائت قرآن، آدابی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
الف) مسواک زدن که پیامبر (ص) بر آن دستور داده است؛2
ب) وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن؛3
ج) پناه بردن به خداوند پیش از قرائت قرآن: قرآن کریم می فرماید: «وقتی قرآن می خوانی، از [شر] شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.» (نحل، 98)
د) قرائت از روی قرآن که پیامبر (ص) فرمود: «قرائت قرآن از روی مصحف بهترین اعمال امت من است.»4
هـ) قرائت قرآن با صدای خوش که خاتم پیامبران (ص) فرمود: «هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن، صوت نیکو است.»5
و) قرائت قرآن همراه با خشوع: قرآن می فرماید: «آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده، خاشع گردد؟» (حدید، 16)
ز) قرائت همراه با حزن و با حالت اندوه: پیامبر خدا (ص) فرمود: «براستی قرآن همراه با حزن نازل شده است؛ بنابراین، هنگامی که قرآن می خوانید گریه کنید و اگر گریه نکردید، حالت گریه به خود بگیرید.»6
ح) تلاوت قرآن همراه با ترتیل: قرآن می فرماید: «و رتل القرءان ترتیلاً؛ (مزمل، 4) قرآن را با دقت و تأنی بخوان.»
ی) یعنی قاری قرآن تنها به خواندن الفاظ، بدون توجه به معانی آن، اکتفا نکند؛ بلکه همراه با قرائت آن در معانی قرآن اندیشه کند. از آیاتش پند گیرد؛ چنان که امیرمؤمنان علی (ع) در وصف پرهیزکاران می فرماید: آنان در شب به پا خاسته و قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت می کنند. جان خویش را با آن محزون می سازند و دوای درد خود را از آن می گیرند. هرگاه به آیه ای برسند که در آن تشویق باشد، با علاقه و امید به آن روی می آورند و روح و جانشان با شوق بسیار درآن خیره می شود و آن را همواره «نصب العین» خود می سازند، و هرگاه به آیه ای برخورد کنند که در آن بیم باشد، گوش های دل خود را برای شنیدن آن باز می کنند و صداهای ناله و برخورد زبانه های آتش در گوششان طنین انداز است7.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.1 کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج 2، ص 574، باب 461، حدیث 1، نشر دارالتعارف، بیروت.
2- بحارالانوار، ج 89، ص.213
3- ر.ک: بحارالانوار، ج 89، ص 210، حدیث.2
4- بحارالانوار، ج 89، ص.202
5- کافی، ج 2، ص.615
6-جامع الاخبار، ص 57- بحارالانوار، ج 92، ص 210 و.216
7- نهج البلاغه، خطبه 193- معجم المفهرس، ص 12، نشر مؤسسه امیرالمؤمنین (ع)

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:51 صبح     |     () نظر
صله رحم از دید امامان

خویشاوندان، ارتباط خونى با هم دارند. شاخ و برگ‌هاى یک‏ درختند و گل‌هاى یک بوستان. پس، ارتباطشان هم طبیعى است و قطع‏رابطه میان اقوام، عارضه‏اى ثانوى و یک بیمارى ‏اجتماعى و «آفت ‏خانوادگى‏» به حساب مى‏آید و اگر بى‏دلیل باشد، زشت‏ و نارواست. اگر دلیلى هم داشته باشد، قابل رفع و شایسته تجدید رابطه‏ است.

حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید:

«صلة الرحم توجب المحبة‏»(1)؛ پیوند با خویشاوندان (صله‏رحم) محبت مى‏آورد.

سفارش اکید دین، بر این است که حتى با آنان که با شما بریده و قطع رابطه کرده‏اند، صله رحم و تجدید رابطه کنید (صل من قطعک) که‏ این، نوعى ایثار و گذشت فوق‏العاده مى‏طلبد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:49 صبح     |     () نظر
خصلت‌های نمازگزار دید ائمه

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید:

برای نمازگزار، هنگام نماز سه خصلت است:

از قدمش تا به آسمان‌ها ملائکه او را احاطه می‌نمایند،

و از آسمان‌ها تا بالای سرش خیر و احسان نثار می‌گردد،

و فرشته‌ای که بر او موکل است می‌گوید:

اگر این نمازگزار بداند که با چه کسی مناجات می‌کند، از نماز جدا نمی‌گردد.

من لا یحضره الفقیه، ج1، باب فضل صلوة، ص 636 .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/11:: 1:48 صبح     |     () نظر

تفکر

مهمترین عواملی که باعث کاهش ارزش روزه می شوند عبارت اند از:

 

1. افکار ناپسند

روزه ظاهرى همان خوددارى ارادى و مطیعانه از خوردن اغذیه است ، ولى روزه نفس ، عبارت است از: خوددارى حواس پنجگانه از افعال ناستوده و خوددارى دل از نیت هاى پلید.

قلب انسان روزه دار باید همسو با خود صائم باشد؛ آدم روزه دار از بسیارى از کارها خوددارى مى کند؛ قلب او هم باید به خاطر حفظ حریم روزه از افکار آلوده و عصیان آمیز پرهیز و اجتناب نماید و هر گونه افکار ناپسند را از سر خود بیرون کند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب از اندیشه روى آوردن به گناه از روزه شکم از خوردن غذا برتر است . (1)

همچنین آن حضرت (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است .(2)

2. لقمه ناپاک و اثر آن

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/10:: 10:54 صبح     |     () نظر

تفکر

مهمترین عواملی که باعث کاهش ارزش روزه می شوند عبارت اند از:

 

1. افکار ناپسند

روزه ظاهرى همان خوددارى ارادى و مطیعانه از خوردن اغذیه است ، ولى روزه نفس ، عبارت است از: خوددارى حواس پنجگانه از افعال ناستوده و خوددارى دل از نیت هاى پلید.

قلب انسان روزه دار باید همسو با خود صائم باشد؛ آدم روزه دار از بسیارى از کارها خوددارى مى کند؛ قلب او هم باید به خاطر حفظ حریم روزه از افکار آلوده و عصیان آمیز پرهیز و اجتناب نماید و هر گونه افکار ناپسند را از سر خود بیرون کند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب از اندیشه روى آوردن به گناه از روزه شکم از خوردن غذا برتر است . (1)

همچنین آن حضرت (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است .(2)

2. لقمه ناپاک و اثر آن

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/10:: 10:48 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >