سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، با شخص بی ادب، خالص نمی شود . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 با دو بال ایمان و عمل صالح باید از پستى خسران و عاقبت به شرى، به بلنداى رضوان، عرفان و عاقبت به خیرى پرواز کرد.

 

  

سعادت

 

عاقبت به خیرى همان تامین سعادت آخرت است. پس هر کارى که انسان خالصانه براى سعادت آخرت انجام دهد تامین کننده آن است. هر اندازه انسان در برابر پروردگار خاضع تر باشد محبوب‏تر است اما درک این که واقعا به چنین موفقیت ارزشمندى نائل شده یا نه چندان آسان نیست و بلکه مصلحت انسان نیز نمى‏باشد. زیرا موجب غرور و عدم التجاى بیشتر در درگاه خدا و مانع کسب فیوضات بیشتر است.

پس آدمى همواره باید خود را در حالت خوف و رجا نگهدارد و پیوسته در پى کسب هر چه بیشتر رضاى حق تعالى برآید واز خودش در این راه مدد جسته و به اهل بیت -علیهم السلام- نیز متوسل شود. البته همین پرسش را پیروان حضرت موسى(علیه السلام) از او پرسیدند حضرت موسى به مناجات خدا رفت و عرض کرد خدایا خودت مى‏دانى سوال بندگانت چیست؟ خداوند فرمود اى موسى به مردم بگو از من راضى باشید من از شما راضى خواهم بود!ناگفته نماند رضایت از خدا از مقامات معنوى است، که اگر کسى به این مقام برسد به مقام تسلیم و تفویض نائل آمده است و با آرامش و وقار همه‏ ناملایمات و فراز و نشیب‏هاى زندگى را پشت سر مى‏گذارد در حالى که همیشه به یاد خداست و آنچه از سختى به او مى‏رسد زیبایى مى بینددر این باره آن چه لازم است این است که انسان باید دائما در حال مراقبه از نفس خویش باشد و لحظه‏اى زمام نفس را به دست شیطان ندهد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/19:: 5:11 صبح     |     () نظر

 

در دستگاه الهی جایگاه والدین در بالاترین و ارزشمندترین جایگاه ها قرار دارد و خداوند به مقام و منزلت پدر و مادر اهمیتی ویژه داده است .

 

  

دعا

 

همه ما می دانیم که در آموزه های الهی ارزش فراوانی برای پدر و مادر قرار داده شده است و «نیکی به والدین» یکی از دستورات ثابت و تغییر ناپذیر میان تمامی ادیان الهی است. در اسلام نیز به عنوان آخرین و کاملترین آیین الهی تأکید فراوانی نسبت به این مسأله شده است. اهمیت این مسأله در فرهنگ قرآن آنچنان والا است که خداوند بلافاصله پس از مهمترین دستور خود به بشر، فرمان به ارج نهادن به جایگاه والدین را صادر نموده است. برای نمونه در آیه 36 سوره نساء می خوانیم: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً ...»؛ ‌«و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید ....»

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/19:: 5:9 صبح     |     () نظر

 

معلم و پرورش

 

در نگاه به حرفه ی معلمی نقش آموزشی وی به خوبی دیده می شود زیرا خانواده ها فرزندانشان را در مدارس نام نویسی می کنند بدین منظور که آن ها درس هایی را که نظام آموزشی طراحی کرده است به خوبی فرا بگیرند و آمادگی ورود به جامعه شغلی رابیابند.

 

اما آن چه نادیده گرفته می شود نقشی است که هریک از معلمان در منش و شخصیت فراگیرانشان دارند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/13:: 12:4 صبح     |     () نظر
معلم و تدریس

 

اصلی ترین وظیفه هر معلمی خوب تدریس کردن است. وقتی از تدریس صحبت می کنیم هر فردی، بالاخص هر معلمی نگرش و تعریف خاصی از این کنش و فراکنش دارد. اما در کل می توان تدریس را بدین گونه تعریف کرد: تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد.

 

همان طور که از این  تعریف استخراج می شود دو ویژگی خاص برای تدریس مشخص شد:

1-  وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم و شاگرد
2-  هدفدار بودن فعالیت های معلم

تدریس مفاهیم  مختلفی را در بر می گیرد، مانند نگرش ها، گرایش ها، باورها، عادت ها، و شیوه های خاص رفتار و به طور کلی انواع تغییراتی که می خواهیم در شاگردان ایجاد کنیم.

 

عوامل موثر در تدریس:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/13:: 12:2 صبح     |     () نظر
بهترین معلم خداست

 

تعلیم و تربیت عبادت است.

معلمی شغل انبیا است .

این واژه ها و جملات به منظور نشان دادن  قداست حرفه معلمی به کار برده می شود .

به راستی اولین معلم که بود و

معلمی از چه زمانی شکل گرفته است؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/12:: 11:53 عصر     |     () نظر

ممتاز و نمونه شدن برای یکسال است،

                        و ماندگار شدن برای یک عمر؛

سلام بر معلمی که هر سال نمونه است و یک عمر ماندگار ...

معلم عزیزم روزت مبارک که جهانی از نورت مبارک گشته است.

روز معلم را به همه ی همکاران پر تلاش تبریک می گویم. انشا الله سلامت و سعادت دنیوی و اخروی قرین شما باشد.

شادی روح آیت الله مطهری  و تمامی معلمان ماندگارصلوات


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/12:: 7:46 صبح     |     () نظر

الف) آزمون های عملکردی کتبی:

  1-     در بین وسایلت کدام یک از گیاه درست شده است ؟ بنویس یا نقاشی کن.

2-     در کلاس شما چه وسیله ای نور دارد ؟ بنویس.

3-     در کلاس شما چه وسیله ای گرما دارد؟

4-     کجای مدرسه ی شمااز سنگ استفاده شده است؟

ب) آزمون شناسایی

5- پسرم خوراکی های خود را روی میز قرار بده. حالا خوراکی های مفید  و غیر مفید را از هم جدا کن.

6- با کمک مادرت داخل فریزر را نگاه کن. حالا بگو گوشت چه حیواناتی در فریزر وجود داشت ؟

آیا می توانی شکل ان را بکشی؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/11:: 10:34 صبح     |     () نظر

دریچه ای رو به خلاقیت

 

سالهای‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ ما با خاطرات‌ دوران‌ مدرسه‌ به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است‌ و هنوز انعکاس‌ صدای‌ هیاهوی‌ کلاسها در ذهن‌ ما شنیده‌ می‌شود. این‌ خاطره‌ تا آخرین‌ لحظات‌ عمر نیز با ما همراه‌ خواهد بود و از همه‌ آنها مهمتر،معلمان‌ سختکوشی‌ که‌ تلاش‌ می‌کردند تعلیم‌ خود را با از خودگذشتگی‌ در قلب‌ ما حک‌ کنند.

 

سالهای‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ ما با خاطرات‌ دوران‌ مدرسه‌ به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است‌ و هنوز انعکاس‌ صدای‌ هیاهوی‌ کلاسها در ذهن‌ ما شنیده‌ می‌شود. این‌ خاطره‌ تا آخرین‌ لحظات‌ عمر نیز با ما همراه‌ خواهد بود و از همه‌ آنها مهمتر،معلمان‌ سختکوشی‌ که‌ تلاش‌ می‌کردند تعلیم‌ خود را با از خودگذشتگی‌ در قلب‌ ما حک‌ کنند. به‌ هنگام‌ نزدیکی‌ فصل‌ پاییز، آسمان‌ میهمان‌ »پاییز خبرکن‌ها« (قاصدک ها ) می‌شود. یکی‌ از سرگرمی‌های‌ کودکان‌،بازی‌ با این‌ موجودات‌ ظریف‌ طبیعت‌ است‌. کودکان یاد می‌گیرند که‌ چگونه‌ با ظرافت‌ و دقت‌، با آنها بازی‌ کنند که‌ صدمه‌ نبینند. این‌ درسی‌ است‌ که‌ طبیعت‌ در شروع‌ سال‌ تحصیلی‌ به‌ ما می‌آموزد که‌ برخورد با دانش‌آموزان‌ چه‌ بسا ظریف‌تر از بازی‌ با پاییز خبرکن‌ها است‌.

 از میان‌ دروسی‌ که‌ در خاطرات‌ ما به‌ جای‌ مانده‌، درس‌ انشاست‌.درکلاس‌درس‌،معلم‌ موضوعی‌ را ارایه‌ می‌کرد و به‌ دنبال‌ آن‌، دانش‌آموزان‌ می‌بایستی‌ در مورد آن‌ فکر می‌کردند و آنگاه‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ کرده‌ و گاهی‌ نیز آن‌ را به‌ منزل‌ برده‌ و با کمک‌ والدین‌ به‌ اتمام‌ می‌رساندند. از میان‌ کل‌ انشاهای‌ نوشته‌ شده‌،تعدادی‌ در کلاس‌ خوانده‌ می‌شد و بقیه‌،تنها نمره‌یی‌ را نصیب‌ خود کرده‌ و به‌ فراموشی‌ سپرده‌ می‌شدند. در این‌ فرآیند آموزشی‌ که‌ انجام‌ می‌شد توجه‌ به‌ چند نکته‌ مهم‌ ضروری‌ است‌ :
1- ارایه‌ موضوعات‌ تکراری‌ به‌ دانش‌آموزان‌
2- آشنا نشدن‌ دانش‌آموزان‌ با ضرورت‌ و حیاتی‌بودن‌ مهارت‌ نوشتن‌
3 -بی‌انگیزگی‌ دانش‌آموزان‌ نسبت‌ به‌ مهارت‌ نوشتن


اخذ:www.persiakids.com

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/9:: 10:44 عصر     |     () نظر
ملکی تبریزی

 

توبه صحیح از گذشته، توبه‏اى که در اعمال و اعماق انسان نفوذ کند و او را دگرگون سازد و آثار گناه را از جسم و جان و روح او بشوید.

 

    روش سلوک مرحوم ملکى تبریزى

 

    ایشان (مرحوم حاج میرزا جواد آقا تبریزى) که یکى از اساتید معروف سیر و سلوک محسوب مى‏شود، در رساله «لقاءالله‏» راهى را پیموده است که در جهاتى با آنچه در رساله منسوب به بحرالعلوم آوردیم متفاوت است.

    نامبرده، نخست لقاءالله را عنوان مقصد اعلاى سیر و سلوک معرفى مى‏کند و از آیات مختلف قرآن بهره مى‏گیرد و شواهد زیادى از روایات براى آن مى‏آورد و صریحا به این اشاره مى‏کند که منظور از لقاءالله مشاهده با چشم نیست چرا که خداوند منزه از کیفیتى است که‏موجب رؤیت‏است;

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/6:: 2:49 عصر     |     () نظر
طلبه و مزاح

 

جایگاه مزاح و خنده نیز در دین یک جایگاه ادبی و اخلاقی است. به این معنا که شوخی نیز مرزها و حدود خاص خودش را دارد.

 

خستگی های روزانه و همچنین استرس ها و فشارهای روحی یکی از عوامل خستگی روح و روان آدمی است. اینجاست که مزاح و شوخی جایگاه خود را مشخص می کند.

جایگاه مزاح و خنده نیز در دین یک جایگاه ادبی و اخلاقی است. به این معنا که شوخی نیز مرزها و حدود خاص خودش را دارد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/6:: 2:48 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5      >