سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، زیباست و زیبایی را دوست داردو خوش دارد که اثر نعمت خود را در بنده اش ببیند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 

خوشبختانه امروز در کشور ما کتاب برای کودکان و نوجوانان به صورت یک نیاز شناخته شده در آمده است. والدین و معلمان باید توجه داشته باشند که تنها از راه مدرسه و کتاب های درسی نمی توان کودکا ن ونوجوانان را برای موفقیت در حل مشکلات گوناگون پیچیده زندگی آماده ساخت.  چرا که اغلب کتاب ها همواره مطالبی درباره زندگی اند، نه خود زندگی.

از طرفی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب ها ی غیر درسی بیش از کتاب ها ی درسی علاقه نشان می دهند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 8:6 صبح     |     () نظر
حضرت فاطمه

 

نه مثل ساره ای و مریم!                            نه مثل آسیه و حوا

فقط شبیه خودت هستی!                         فقط شبیه خودت زهرا!

اگر شبیه کسی باشی                             شبیه نیمه شب قدری

شبیه آیه تطهیری                                    شبیه سوره «اعطینا»

شناسنامه تو صبح است                           پدر تبسم و مادر نور

سلام ما به تو ای باران                              سلام ما به تو ای دریا!

 کبود شعله ور آبی                                    سپیده طلعت مهتابی

به خون نشستن تو امروز                           به گل نشستن تو فردا

بگیر آب و وضویی کن                                 ز چشمه سار فدک امشب

نماز عشق بخوان فردا                               به سمت قبله عاشورا

 

اخذ: تبیان

 

علیرضا قزوه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 8:2 صبح     |     () نظر

 


نگاه کردن به داشته ها وتوجه کردن به آنها، به نوعی در حفظ و نگهداری آنها موثر است. اگر از آنچه که از آن برخورداریم، بهره نبریم، احتمالا آنرا از دست خواهیم داد.

 

شکرگذاری

 

فردی را تصور کنید که به هر دلیلی، دوست دارد دائما بنشیند و کارهایش را به همین صورت انجام دهد. در حالیکه پاهای سالمی دارد. چنین فردی بعد از گذشت مدتی به دلیل استفاده نکردن از قدرت پای خویش، نمی تواند به راحتی راه رود و حرکت کند و شاید هم این مهارت را کلا از دست بدهد.

 

ذکر این مثال به این دلیل است که برای مخاطبان این نوشتار این نکته را روشن کنیم که این مسئله همچون یک اصل مهم و کارساز است و می توان آنرا به بسیاری از موارد تعمیم داد. کسی که با دقت و پشتکار فراوان به خواندن زبان انگلیسی مشغول است،  و بعد از یک سال، این کار را ترک می کند، این مهارت را به تدریج از دست می دهد، چون از آن استفاده نکرده است.

به نظر می رسد خلقت انسان به گونه ای است که نیازدارد به اینکه همواره به موضوعی مشغول باشد و حتی در برخی موارد ناچار به انجام برخی از کارها باشد. این هنر زندگی کردن است که هر انسانی باید انرا دائما تمرین کند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 8:1 صبح     |     () نظر

 


مراقب باشید که ذهن خود را به کدام سمت حرکت می دهید. که این مسئله به وقوع یک اتفاق کمک می کند. شاید به همین خاطر بود که در دوران کودکی، وقتی خطایی می کردیم و دست به چیزی می زدیم که نباید می زدیم، در هنگام مواجهه با پدر و مادر، به گونه ای رنگ به رنگ می شدیم که آنها از تغییر چهره و نگاه مان متوجه واقعیت می شدند.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 7:58 صبح     |     () نظر

 

 


دوستم داری را از من  بسیار بپرس                           دوستت دارم را با من بسیار بگو

 

 

بیا فردا را ورق بزنیم

 

من از کجا بدانم کدام رودخانه در دلت جریان دارد؟ کدام آفتاب در سینه‌ات می‌درخشد و کدام نسیم با جا پایت معطر می‌شود؟

من از کجا بدانم عقیقی که در دهان داری، کدام روز نگین انگشتری من خواهد شد تا با آن نمازهای یومیه‌ام را متبرک کنم.”‹ وقتی که لب‌های تو قفل شده است، وقتی به هیچ نسیمی اجازه نمی‌دهی که سری به چاردیواری‌ات بزند.

وقتی ابرها نباریده از آسمان تو برمی‌گردند، وقتی تمام فصل‌های تو زمستان است، من از کجا بدانم آنچه در سینه داری کدام دُر گرانبهاست؟ تو می‌توانی، و باید به تماشای بهار دعوتم کنی و چهارباغ جهان با چشم‌های تو شکوفا ”‹‌شوند.

وقتی سهم من ازتو سکوت است،از کجا بدانم کدام درخت در کدام فصل سایه امنی برای چشم‌های گریزپای من است؟

مهربان من!

زبان زبده‌ات را از زیر آوارهای هزارساله خرافه بیرون بیاور. تا تیغ تو در نیام باشد، من از کجا بدانم تیغ‌ هندی است یا چاقوی میوه‌خوری بیوه‌زنان در یک بعدازظهر کسل تابستان.

من نه رمالم نه غیبگو، من همسر توام، همان که پا به پای تو گرسنه می‌ماند و از نگاه گرمت سیر نمی‌شود. من همسر توام همان که بهار بهار به پایت می‌بارد و بغل بغل با لبخندت شکوفا می‌شود و راه می‌افتد تا تابستانی که با هم تجربه کردیم.

تو بگو عزیز من، من از کجا بدانم کدام ابر در کدام سرزمین می‌بارد و کدام گیاه از خاک تا افلاک پر می‌کشد.وقتی آسمانت را از من پنهان می کنی و آفتابت را می پوشانی با کف دستهایی که از برکت عشق سرشارند.

جوانه بزن، شکوفا شو، تا جوان بمانیم و بدویم تا آخر دنیایی که برای ما نفس می‌کشد.

من راز چشم‌های تو را بهتر از سکوتت می‌فهمم، دوستت دارم را با من بسیار بگو تا من از این جمله جادویی به وجد بیایم، بچرخم و تمام زمین را با کوه‌هایش دور سرم بچرخانم.

عزیز من! با من حرف بزن، بخند، با من به افق‌های دوردست خیره شو، فردا را ورق بزن چون روزنامه‌ای که فقط خبرهای درست را درشت می‌نویسد.

همسرم، دنیا کوچک‌تر از آن است که ما برای ندیدن هم بدویم. کلمات حقیرتر از آنند که ما برای دوست داشتن هم با آنها دلیل بتراشیم، جمله ببافیم، شعر بسراییم.

با من با همان زبان ساده و اصیل حرف بزن، با همان نگاه بومی و لبخندی که با خودت از بهشت آورده‌ای تا پرندگان، ییلاق و قشلاقشان را فراموش کنند تا آسمان از ابرهای سیاه تهی شود تا پنج فصل سال‌مان بهار بماند و بهشت را در اردیبهشت تجربه کنیم.

 منبع  : چهار دیواری


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 7:57 صبح     |     () نظر

 


شما می توانید خیلی زود و از سنین کم به کودکتان کمک کنید که با دوست یابی و شرکت در فعالیت اجتماعی این خجالت را قبل از آنکه برای وی تبدیل به عادت شود کنار بگذارد و .....

 

 

خجالت بی خجالت

 

کودکان به طور ذاتی دارای مهارتهای خاصی برای دوست شدن با دیگر کودکان و تعامل با محیط خارج از خانه هستند. اما تعدادی از کودکان در سنین پایین دچار خجالت بی حد و گاهی کمبود اعتماد به نفس می شوند. این کم رویی طبیعی می تواند از کودک ما جوان یا بزرگسال به شدت ناشادی که در دوست یابی ،حفظ کردن دوستان و یا به دست آوردن شغل دارای مشکلات فراوانی است، بسازد.

شما می توانید خیلی زود و از سنین کم به کودکتان کمک کنید که با دوست یابی و شرکت در فعالیت اجتماعی این خجالت را قبل از آنکه برای وی تبدیل به عادت شود کنار بگذارد.

در ادامه چند پیشنهاد برای شروع این فرآیند به شما والدین محترم ارایه می گردد:

** به کودکتان برچسب نزنید: وقتی که برچسب خجالتی بودن یا غیر اجتماعی به یک کودک زده می شود به تدریج او با خودش فکر می کند که واقعا خجالتی و غیر اجتماعی است و این خود تبدیل به یک پیشگویی خود کام بخش می گردد که طی آن رفتار انزواطلبانه وخجالتی بودن را یاد خواهند گرفت.

اگر شخصی بزرگسال می گوید که کودکتان خجالتی است و او این حرف را می شنود با گفتن عباراتی نظیر" فرزندم در حقیقت با افرادی که می شناسد زودجوش است" پاسخی مناسب به این اظهار نظرات بدهید.

کودک شما این صحبت شما را خواهد شنید و یقینا آن را خواهد پذیرفت زیرا معیار و مرجع اصلی او شما هستید.

**درباره تجربیات تان با کودکتان صحبت کنید: اگر کودکتان از خجالتی بودن احساس بدی دارد ممکن است وارد چرخه ای شود که مرتبا آسایش و راحتی اش کمتر و کمتر شود و اعتماد به نفس بسیار ضعیفی داشته باشد. شما می توانید با گفتن خاطرات و تجربیات خودتان هنگامی که محجوب و کم رو بوده اید با این اثرات منفی مقابله کنید. اگر فرزندتان بداند که پدر و مادرش نیز قبلا این مشکل را تجربه کرده اند ولی اکنون توانسته اند افراد جسور و با اعتماد به نفسی باشند نسبت به رفتار خجالتی اش احساس بهتری خواهد داشت.

** همچنین این موضوع را به آنها یاد دهید که خجالتی بودن در حد طبیعی چیز صحیح و پذیرفتنی است و اینکه آنها می توانند باتلاش و کوشش به این رفتار غلبه کنند و شخص متفاوتی شوند.

شما می توانید با گفتن خاطرات و تجربیات خودتان هنگامی که محجوب و کم رو بوده اید با این اثرات منفی مقابله کنید

 

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 7:56 صبح     |     () نظر

 

در تمام جوامع ازدواج پایه و اساس رابطه است. شاید بتوان با محرومیت از تکنولوژی، کامپیوتر، پول و سرمایه و دارایی و ... زندگی را گذراند اما زایل شدن ارتباط بین زوجین و یا ارتباط میان والدین و کودکان می تواند تمام نواحی و بخش های مهم و حیاتی زندگی را تحت تاثیر خود قرار دهد... .

 

 
 

جراحت‌های زناشویی

 

دعواهای زناشویی می تواند خود را به شکل مخفیانه و یا با نتایج کاملا واضح و آشکار نشان دهد. در تمام جوامع ازدواج پایه و اساس رابطه است. شاید بتوان با محرومیت از تکنولوژی، کامپیوتر، پول و سرمایه و دارایی و ... زندگی را گذراند اما زایل شدن ارتباط بین زوجین و یا ارتباط میان والدین و کودکان می تواند تمام نواحی و بخش های مهم و حیاتی زندگی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اهمیت ارتباطات زناشویی تا جایی است که کیفیت و چگونگی روابط زناشویی هم کودکان و هم بزرگسالان خانواده را تحت تاثیر خود قرار می دهد و می تواند سبب افزایش و یا کاهش سلامتی و طول عمر اشخاص گردد.

در ادامه این یادداشت قصد داریم به اشکال مختلف اختلافات زناشویی اشاره کنیم

 

خواسته ها(مطالبات) و عدم پذیرش و پس زدن

هنگام بروز دعوا میان زوجین یکی از نخستین استراتژی های مورد استفاده جهت فرونشاندن مشاجرات، پس زدن و عدم پذیرش است. یکی از زوجین اطلاعات و یا تعاملاتی را از دیگری مطالبه می کند و به دلایل مختلف طرف مقابل این خواسته ها را رد می کند بدون اینکه با همسر یا شوهرش تعامل داشته باشد و پیرامون این مساله با وی وارد گفتگو و بحث شود. البته ممکن است این رفتار از خانه پدری هر یک از زوجین (هنگامی که آنها کودک بوده اند) الگو برداری شده باشد. در دیگر موارد یکی از زوجینی که پس زده شده احساس ترس و واهمه می کند و برای محافظت و پایداری عاطفی خود، خودش را از ارتباطات کنار می کشد.

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/25:: 7:55 صبح     |     () نظر

 


اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گرویده بودند درهای برکات را از آسمان و زمین بر آنها می گشودیم ولی چون تکذیب کردند ما آنها را به کیفر اعمالشان رساندیم .

 

 


آثار تقوا

 

بشر همواره دشمنی داشته به نام شیطان این دشمن در محضر خدا سوگند یاد کرده که انسان را از راه حقیقت باز دارد و او را به گمراهی بکشاند. اسلام آیین فطرت و  حقیقت راهکاری اساسی برای بشر قرار داده است که پرهیزگاری نام دارد پرهیزگاری یا همان تقوا به تعبیر دانشمندان اسلامی پرهیز از حرام های خدا اجتناب از ارتکاب معاصی است که انسان را به عذاب می کشاند.(المیزان علامه  طباطبایی، ج14،‌ص 25)

 

 

انسان دارای صفات متفاوتی است برخی ذلیل و پست در میان صفات نیکو تقوا توصیف بس عمیق و مهم دارد به طوری که در قرآن آمده است «بهترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.» (الحجرات/13)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند:

یک خصلت است که هر کس آن را داشته باشد، دنیا و آخرت در اختیار اوست و به بهشت می رود.

پرسید چست؟

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/19:: 5:16 صبح     |     () نظر
خانواده

 

بر اساس آیات و روایات و سیره معصومین علیهم السلام این نکته اساسی بدست می‌آید که تشکیل خانواده و پیوند ازدواج از مقدس‌ترین پیوندها و نهادها و ارتباط عاشقانه و خداپسندانه با همسر از بارزترین و نشانه‌های ایمان و علاقه به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به شمار می‌آید. همچنین ارتباط کلامی، از نمازها و نمودهای مهم علاقه و محبت.

 


 

هر چه علاقه بیشتر، ارتباط عمیق‌تر و پایدارتر. این قاعده مهم و مسلم حتی در ارتباط با خدا نیز صادق است. چرا که هر کس عشق و محبتش به خدا بیشتر باشد. راز و نیاز و خلوت و ارتباط کلامی و عاطفی‌اش با او بیشتر خواهد بود. بیشترین و عمیق‌ترین ارتباط کلامی و عاطفی را معصومین علیهم السلام با خداوند متعال داشته‌اند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/19:: 5:15 صبح     |     () نظر

 


آن کس که فرزند خود را ببوسد حسنه اى در نامه عمل او ثبت خواهد شد و آن کس که فرزند خود را شاد کند خداوند او را در قیامت مسرور می نماید.»

 

 


 

شادی

 

همه ما می دانیم که کودکان امروز، سرمایه های فردا هستند و رشد و تکامل آینده جامعه ما در گرو پیشرفت شایسته آنها است. با این وجود کمتر کسی است که به این مسأله توجه ویژه داشته باشد و با این نگاه بلند با کودکان جامعه برخورد کند.

 

 

از میان صدها عامل موثر در شکل گیری شخصیت کودکان، شادابی محیط و طراوت خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چرا که نهال نوپای کودک نیازمند محیطی متناسب و فضایی مطبوع برای پیشرفت و تکامل است. در چنین شرایطی است که مسیر تربیت، سهل و روان خواهد شد و رشد حقیقی در زمینه های گوناگون محقق خواهد گردید.

مسلما رفتاری که سرشار از محبت باشد و شادمانی ریشه ای را برای قلب کوچک او به همراه داشته باشد، زمینه ساز شکل گیری شخصیتی پرمحبت و پرانگیزه خواهد بود. به همین جهت می توان چنین نتیجه گرفت که آینده درخشان جامعه ما در گرو اخلاق خوش ما با کودکانمان است .

سیره و رفتار دائمی پیامبر خدا نشان می دهد که آن حضرت اهمیت ویژه ای برای شادی و شادابی کودکان در نظر داشته است. آن هم نه فقط کودکان خانه خود بلکه همه کودکانی که در جامعه او مشغول زندگی بوده اند.

گام نخست:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/2/19:: 5:12 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5      >