سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا می دانی کدام یک از مردم داناترند؟ گفت : خدا [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ خطاب به ابن مسعود ـ]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه
بهترین کردار از نظر حضرت محمد صلی الله علیه و آله 

برادران الهى

تنها دوستانى ارزشمندند که انسان را در مسیر صحیح هدایت کنند و از گرداب هاى انحراف، نجات بخشند. چنین دوستانى، حافظ دین و ایمان انسان هستند و او را در گرفتارى هاى زندگى یارى خواهند کرد. باید بکوشیم با افرادى که از کردار و گفتارشان، عطر الهى برمى خیزد، طرح دوستى بریزیم. افزون بر آن، خود نیز باید به اخلاق الهى آراسته باشیم تا در شمار کسانى درآییم که پیامبر رحمت و مدارا، آنان را مى ستاید. ایشان مى فرماید:

خِیارُکُمْ مَنْ ذَکَّرَکُمْ بِاللهِ رُؤْیَتُهُ وَ زادَ فِى عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ رَغَّبَکُمْ فِى الاْخِرَةِ  عَمَلُهُ.(33)

بهترین شما آن کس است که دیدار او، خدا را به یاد شما آورد و سخنانش، بر دانش شما بیافزاید و رفتارش، شما را به آخرت، مشتاق سازد.

برخورد جوان مردانه با محرومان

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:23 عصر     |     () نظر
پیشرفت معنوى از دیدگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله 

پرورش روح نیکوکارى

فرزندان، هر خوب و بدى را ابتدا از اولین خاستگاه تربیتى; یعنى خانواده مى آموزند. اگر والدین به آنچه مى گویند، عمل کنند، او احساس مى کند که در جمع افراد صادق و متعهد زیست مى کند. ازاین رو، از همان دوران کودکى، روح گذشت و ایثار در فرزند تقویت مى شود.

پدر و مادر نیز از دیدن روحیه گذشت فرزندشان لذت خواهند برد; زیرا محصول رفتار پسندیده خودشان بوده است. اگر این عمل تکرار شود، به ملکه تبدیل خواهد شد و فرزند نیز این عمل را به فرزندان خویش منتقل خواهد کرد. درنتیجه، در پایه گذارى این سنت پسندیده و اجر آن همگان شریک خواهند بود. پیامبر مهربان اسلام چنین سفارش فرموده است:

رَحِمَ اللهُ والِداً أَعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ.(51)

خدا رحمت کند پدرى را که فرزندش را در راه نیکوکارى یارى دهد.

پرهیز از دخالت نابجا

یکى از صفات ناپسند این است که انسان درباره موضوعى اظهار نظر کند که به او مربوط نیست. این امرممکن است براى فرد، خانواده و جامعه، زیان هاى جبران ناپذیرى به بار آورد. ممکن است انسان به دلیل کم تجربه بودن یا به هر دلیل دیگرى، در کارى که به او مربوط نیست، دخالت کند و در نتیجه، قدر و منزلت خود را از دست بدهد. بر این اساس، پیامبر گرامى اسلام مى فرماید:

اَعْظَمُ النّاسِ قَدْرَاً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیه.(52)

عالى قدرترین مردم کسى است که در آنچه به او مربوط نیست، دخالت نکند.

پرهیز از سخت گیرى

 

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:21 عصر     |     () نظر
احادیثی از حضرت مهدی(عج) 

امام مهدى (علیه‏السلام) فرمودند:

یا مَن أظهَرَ الجَمیلَ و سَتَرَ القَبیحَ یا مَن لَم یُؤاخِذ بِالجَریرَةِ و لَم یَهتِکِ السِّترَ یا عَظیمَ المَنِّ یا کَریمَ الصَّفحِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ؛

اى آن‏که [کار] زیبا را آشکار مى‏کند و [کار] زشت را مى‏پوشاند! اى آن‏که بر بدکارى مؤاخذه نمى‏کند و پرده نمى‏درد ! اى آن‏که منّتش بزرگ و چشم پوشى‏اش کریمانه و گذشتش نیکو است !

امام مهدى (علیه‏السلام) فرمودند:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:18 عصر     |     () نظر
آمرزش چهار هزار گناه کبیره با این دعا 

از رسول خدا (علیه السلام) روایت شده هرکس هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند حق تعالى چهار هزار گناه کبیره او را بیامرزد و اورا از سکرات مرگ و فشار قبر و صدهزار هول قیامت نجات دهد و از شر شیطان و لشکرهاى او محفوظ گردد و قرضش ادا شود و هم و غمش زایل گردد:

اَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ

براى هر هول و ترس کلمه لا اله الا الله آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ ما شاءَاللَّهُ

براى هر هم و غم کلمه ماشاء الله را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ

براى هر افزونی نعمت کلمه الحمد لله را آماده کرده ام

وَ لِکُلِّ رَخآءٍ اَلشُّکْرُ لِلَّهِ

براى هر آسانى و فراوانى کلمه شکرا لله را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ اُعْجُوبَةٍ سُبْحانَ الِلَّهِ

براى هر شگفت آورى کلمه سبحان الله را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اَسْتَغْفِرُاللَّهَ

براى هر گناهى کلمه استغفار را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ مُصیبَةٍ اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ

براى هر ناگوارى انالله و ... را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ ضیقٍ حَسْبِىَ اللَّهُ

براى هر سختى کلمه حسبى الله را آماده کردم.

وَ لِکُلِّ قَضآءٍ وَ قَدَرٍ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ

براى قضا و قدر کلمه توکلت على الله را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ اِعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ

براى هر دشمنى اعتصمت بالله را آماده کرده ام.

وَ لِکُلِّ طاعَةٍ وَ مَعْصِیَةٍ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

و براى هر طاعت و نا فرمانى کلمه لا حول ولا قوه... را آماده کردم.

اخذ:واحد دین واندیشه تبیان زنجان- واحد دین واندیشه تبیان زنجان-  تبیان زنجان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:17 عصر     |     () نظر

آنچه زن ها دوست دارند بشنوندجملات یا عباراتی که در ذیل آورده شده اند جملاتی معجزه آسا هستند. لذا این جملات یا عبارات به هیچگونه توضیحی نیاز ندارند. این جملات را بر روی نامزد/همسرتان امتحان کنید و از نتایجی که می گیرید شگفت زده شوید.چنانچه می خواهید کاری عجیب و غریب، نامعمول و خارق العاده انجام دهید

جملات یا عباراتی که در ذیل آورده شده اند جملاتی معجزه آسا هستند. لذا این جملات یا عبارات به هیچگونه توضیحی نیاز ندارند. این جملات را بر روی نامزد/همسرتان امتحان کنید و از نتایجی که می گیرید شگفت زده شوید.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:15 عصر     |     () نظر
 

 زن ها را درک کنید تا صمیمیت فوران کند. تنها حسی که او را هراسان می کند، عدم درک متقابل از سوی همسرش است... همان قدر که مردان از عدم شایستگی می ترسند، زنان از این که احساسات و عواطف شان درک نشود، بیمناک هستند.

 اگر می خواهید شوهری نمونه باشید، باید بدانید که زنان را درک کنید. نیازها، عواطف و حضور همسرتان را درک کنید. شما باید شادی، ناراحتی، سرزندگی، کسالت و همه حالات آنها را درک کنید.

 زن باید حرف بزند تا راحت شود. همین که شروع به تعریف کردن می کنند، انگار که آن مسأله به بهترین شکل حل شده است. پس هرگز او را از تعریف و صحبت کردن بازندارید.

گوش کنید. فراوان و فراوان به حرف هایش گوش دهید. وانمود نکنید که می شنوید، بلکه با دقت به حرف ها و درد دلش گوش کنید. هنگامی که صحبت می کند، صمیمانه نگاهش کنید و گوش دهید. راه حل ندهید. سریع پیشنهاد و راه حل ندهید. زن نمی گوید که شما مشکل را حل کنید.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:14 عصر     |     () نظر

1-هورمونهای اصلی استرس کورتیزول، اپی نفرین و اکسی توسین میباشند.

2-هر دو هورمون کورتیزول و اپی نفرین باعث افزایش فشار خون و سطح قند خون میشوند. هورمون کورتیزول به تنهایی باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن میگردد.

3-پس از ترشح دو هورمون اپی نفرین و کورتیزول هورمون اکسی توسین نیز از مغز ترشح می گردد تا اثرات دو هورمون نخست را تعدیل کند. هورمون اکسی توسین عواطف آرام بخش و حس مراقبت را افزایش میدهد.

4-در شرایط استرس زا میزان ترشح دو هورمون اپی نفرین و کورتیزول در زنان و مردان یکسان میباشد، اما میزان ترشح هورمون اکسی توسین در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

5-حیوانات و انسانهایی که سطح هورمون اکسی توسین در بدن آنها بالاست آرام تر، آسوده خاطر تر و اجتماعی تر بوده و کمتر مضطرب میباشند.

6-هورمون تستوسترون مردان اثرات آرام بخشی اکسی توسین را بی اثر و هورمون استروژن زنان آن را تقویت میکند.

7-بنابراین زنان بهتر از مردان با استرس کنار می آیند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:13 عصر     |     () نظر
 

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که به خاطر موضوعی نگران‌شده و مدتی را در اضطراب ناشی از آن گذرانده باشید.

نگرانی به این دلیل که باعث می‌شود به خودتان بیایید و اقدامی انجام دهید مفید است، اما اگر از کنترل شما خارج شود خود می‌تواند به یک مشکل عمده بدل شود.

شبهات و هراس‌های بی‌امان نمی‌توانند روی انگیزه شما تاثیر مثبتی داشته باشند، بلکه برعکس، موجب کاهش انرژی و اختلال در فعالیت‌های روزمره می‌شوند.

خبر خوب این که اضطراب مزمن یک عادت قابل ترک است. شما می‌توانید فکر خود را طوری تربیت کنید که به زندگی از جنبه‌های مثبت‌تری نگاه کند.

اضطراب مداوم باعث بی‌خوابی و کسلی روزانه می‌شود. دیدگاه انسان‌ها نسبت به اضطراب دوگونه است. برخی از جنبه منفی به آن نگاه می‌کنند و بر این باورند که نگرانی مداوم خطرناک است و موجب آسیب سلامت جسمی آنها می‌شود. این افراد بیم دارند که کنترل نگرانی خود را از دست بدهند و این نگرانی هیچ وقت متوقف نشود.

گروه دیگر که از جنبه مثبت به نگرانی می‌نگرند فکر می‌کنند نگرانی از رخداد وقایع بد و مشکلات پیشگیری می‌کند و آنها را برای بدترین شرایط آماده می‌سازد و آنها را به سوی کشف راه‌حل رهنمون می‌کند.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:10 عصر     |     () نظر
تاثیرات گل نرگس بر افسردگی 

یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند.

دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند.این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.

این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می توانند از سد پروتئنی مغز عبور کند.

رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.

این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود.

این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.

اخذ: تبیان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:7 عصر     |     () نظر
امام سجاد

 

 

در مجلسهای مذهبی سالروز شهادت و سالروز ولادت امام سجاد علیه السلام گرامی داشته می شود اما تاریخ شهادت آن حضرت تحت الشعاع مراسم عاشورا قرار می گیرد و در تولد ایشان نیز - در کنار تولد امام حسین و حضرت اباالفضل علیهماالسلام – فرصت کافی برای صحبت درباره این امام در دست نیست.

اساسا راه شناخت اهل بیت علیهم السلام آن نیست که مقید به مناسبت ها باشیم. هر روز روز امام سجاد علیه السلام است و هر روز برای پیامبر صلی الله علیه وآله است و هر روز مختص به پرفضیلت ترین بندگان خدا در روی زمین – که محمد و آل محمد هستند – اختصاص دارد و ما باید از هر روزمان استفاده کنیم تا از راه مطالعه زندگی و گفته ها و عمل به راه زندگی ائمه علیهم السلام ، به آنان نزدیک شویم. 

 

   ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 91/4/11:: 2:5 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5