“قاصرات الطرف” که در ابتدای همین آیه آمده است، میگوید: یعنی زوجهایی هستند که نگاهشان فقط برای شوهرانشان است و به هیچ کس غیر از شوهرانشان رغبتی ندارند.
یکی از نعمتهای بزرگی که خداوند برای بندگان مؤمن و با تقوا در نظر گرفته است بهشت و نعمتهای فراوان و جاویدان آن است. البته رضا و خشنودی خداوند از آنها، بالاترین پاداش است. تنها چیزی که باعث ورود به بهشت است، ایمان و عمل صالح انسان در این دنیا است و هر چه ایمان انسان، بیشتر و اعمال صالحش فراوانتر باشد، مقام او در بهشت بالاتر است و فرقی میان زن و مرد نیست. هر انسانی میتواند به چنین مقاماتی برسد. خداوند میفرماید: “هر کس از مردان یا زنان که عمل صالحی انجام دهد، و ایمان هم داشته باشد به درستی که وارد بهشت میشوند و بدون حساب در آن جا روزی دریافت میکنند”.[1]
بهشت جای تکلیف نیست؛ چرا که با وجود تکلیف باید بهشت و جهنم دیگری پدید آید تا نتیج? اعمال جدید در آن به انسان داده شود و این امر همین گونه ادامه خواهد داشت. در حالی که خداوند تمام نعمتهای بهشتی را پاداش اعمال همین دنیای ما و ایمان و عمل ما میداند. از مجموع آیات و روایات استفاده میشود که هر چه بهشتیان بخواهند در اختیارشان گذاشته میشود[2]، از جمله یکی از نعمتهای بهشتی، حورالعین است که در اختیار مردان مؤمن گذاشته میشود.
حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، “عین” جمع کلم? “عیناء” به معنای درشت چشم است، و ظاهراً حورالعین موجوداتی غیر از زنان دنیا هستند.[3] خداوند در مورد آنان میفرماید: “حورالعین را به ازدواج آنها درمی آوریم”.[4] بنا بر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس این جا، نزدیک کردن و عطا کردن حورالعین از طرف خداوند به بندگان بهشتیاش مراد است.[5]
از صفات بیان شده برای حورالعین در قرآن و بعضی روایات میتوان چنین استفاده کرد که حورالعین در بهشت بیش از یک همسر ندارد؛ زیرا خداوند در مورد صفات حورالعین میفرماید: “…نه هیچ انسانی قبل از ایشان (قبل از آن شخص بهشتی) آنها را لمس کرده و نه هیچ جنّی”.[6]
مرحوم مجلسی در تفسیر “قاصرات الطرف” که در ابتدای همین آیه آمده است، میگوید: یعنی زوجهایی هستند که نگاهشان فقط برای شوهرانشان است و به هیچ کس غیر از شوهرانشان رغبتی ندارند.[7]
اما آیا زنان دنیایی هم همین گونهاند یا نه؟ شاید بتوان گفت که اگرچه اهل بهشت هر آنچه در بهشت بخواهند بر ایشان آماده است، اما هرگز درخواستی به عنوان تعدّد زوجات ندارند. همان گونه که زنان پاک در دنیا، چشم به غیر از همسر خود ندارند، در بهشت هم که جای پاکان است، خواهان زوجهای متعدد برای خود نیستند.
در روایتی از امام صادق (ع) در مورد ازدواج مرد و زن زمینی در بهشت سؤال شد، حضرت فرمودند: “اگر رتب? زن بالاتر بود و خواست با مرد زمینیاش ازدواج کند میتواند او را انتخاب کند (و مرد نمیتواند وی را انتخاب کند) که در این صورت مرد همسر او میگردد، ولی اگر رتب? مرد بالاتر بود او میتواند زن را اختیار کند (این جا زن چنین حقّی ندارد) که در این صورت، زن یکی از همسران مرد میشود”؛[8] یعنی زن یکی از همسران مرد میشود، ولی مرد تنها همسرِ زن میگردد، این مطلب را برخی دیگر از روایات نیز بیان میکند.
همچنین در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند: “زن اگر در دنیا دو شوهر داشته(البته منظور همزمان نیست) در آخرت هر کدام را که بهتر دید (از حیث اخلاق) انتخاب میکند”.[9] حضرت نفرموده اند که میتواند هر دو را انتخاب کند، بلکه فرمود بهترین آنها را انتخاب میکند.
در پایان تذکر این نکته به جا است که برای خدمت گزاری بهشتیان، “غلمان” هایی وجود دارد و در این بین فرقی میان زن و مرد نیست.
قرآن مجید در این باره میفرماید: “پیوسته بر گردشان نوجوانانی برای (خدمت) آنان گردش میکنند که چون مرواریدهای درون صدفند”.[10]
ظاهر این آیه آن است که پسران زیبای بهشتی فقط برای خدمت گزاری بهشتیان آفریده شده اند.
پی نوشت ها :
[1]. غافر، 40?
[2]. فصلّت، 31?
[3]. ترجم? المیزان، ج 18، ص 228?
[4]. دخان، 54?
[5]. بحار الانوار، ج 8، ص 99؛ ترجم? المیزان، ج 18، ص 228?
[6]. “فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان”؛ در این قصرهاى بهشتى زنانى هستند که جز به همسران خود چشم ندوخته، و جز به آنها عشق نمىورزند، الرحمن، 56?
[7]. بحار الانوار، ج 8، ص 97?
[8]. همان، ص 105?
[9]. بحار الانوار، ج 8، ص 119
[10] “وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ”، طور، 24?
کلمات کلیدی: