سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

پیامی از آن سوی ستارگان

تلاش فیزیکدان ها براى آشکارسازى پیامى از شعور خلاق جهان

آیا ممکن است امواج کیهانى که در سرتاسر جهان پراکنده اند، حاوى پیامى از سوى آفریدگار جهان براى انسان و سایر موجودات ذى شعور هستى باشند؟ هرچند شاید این مطلب براى شما همانند یک اسطوره به نظر برسد، اما اینک دو فیزیکدان به نام هاى استفن هسو (Stephen Hsu  ) و آنتونى زى (Anthony Zee) فعالانه سعى در کشف چنین پیامى دارند. این دو فیزیکدان بر این باورند که چنانچه شعورى خلاق، جهان ما را آفریده باشد، ممکن است نشانه هایى از حضور خود را در تابش زمینه میکروموج کیهانى (یعنى همان امواج باقى مانده از زمان آفرینش جهان یا مهبانگ) برجاى گذاشته باشد. به عقیده هسو و زى ممکن است انسان طى 20 تا 30 سال آینده به جایى برسد که بالاخره قادر به آشکارسازى این پیام کیهانى باشد.

 


هسو که فیزیکدان متخصص ذرات بنیادى در دانشگاه اورگان آمریکاست، در این باره مى گوید: «گاهى اوقات به این فکر مى کنم که شگفت انگیزترین حادثه اى که ممکن است در طول زندگى ام اتفاق بیفتد چه چیزى مى تواند باشد. مثلاً شاید ارتباط با یک تمدن فرازمینى و ساکنان فضایى آن و یا... اما هیچ رویدادى به اندازه دریافت پیامى کیهانى از سوى آفریدگار، شگفت انگیز و براى بشریت، تاثیرگذار نخواهد بود.» اگرچه عاملى که موجب آفرینش جهان ما شده همچنان براى انسان ناشناخته است اما شواهد خوبى در دست داریم که جهان ما در حدود 7/13 میلیارد سال پیش و در انفجارى از نور ایجاد شد و شروع به گسترش کرد. البته باید توجه داشت انفجارى که منجر به ایجاد جهان ما شد، همانند یک انفجار معمولى نبود. این انفجار، همانند انفجار یک بمب در مرکز کیهان نبود که پس از آن، انبوه ذرات ماده در خلاء جهان پراکنده شده باشند. بلکه این انفجار، انفجار خود فضا بود و در همه جا رخ داده بود و این خود فضا بود که پس از آن همانند جداره یک بادکنک شروع به انبساط کرد.
در اولین لحظات پس از این انفجار کیهانى، جهان ما به واسطه انرژى حاصل، مملو از ذرات بنیادى (و از جمله فوتون هاى نور) شد. با توجه به آن که مهبانگ، خود یک انفجار فراگیر و بدون مرکز بود، نور حاصل از این انفجار نیز نورى فراگیر و بدون مرکز بود که در تمامى گستره جهان حضور داشت. اما چگالى ماده در جهان اولیه به حدى بود که امکان گسترش آزادانه این نور وجود نداشت، ولى پس از گذشت تنها 380 هزار سال از زمان آفرینش هستى و ادامه فرآیند انبساط جهان، چگالى ماده به حدى کاهش یافت که جهان در مقابل نور، شفاف شد و نور فراگیر مهبانگ، به ناگهان در تمامى جهان گسترش یافت.
امروز نیز با گذشت 7/13 میلیارد سال از آفرینش جهان، هنوز هم نور آن در تمامى گستره کیهان وجود دارد. اما طول موج این نور، به واسطه انبساط جهان افزایش یافته به طورى که بخش اصلى انرژى آن در خارج از حوزه مرئى و در محدوده میکروموج ها واقع شده و به همین دلیل هم فیزیکدان ها این نور آفرینش را «تابش زمینه میکروموج کیهانى» (

Cosmic Microwave Background Radiation) نام گذاشته اند. این تابش کیهانى، ویژگى بسیار جالبى دارد. همان طور که مى دانیم، هر موجى در جهان، منبع خاصى دارد و هرچه از منبع آن دورتر شویم، شدت موج مزبور کاهش مى یابد. اما چون امواج زمینه کیهانى، امواجى بدون مرکز و فراگیر هستند، از هر کجاى جهان - چه از کره زمین و چه از دورترین کهکشان ها - که بررسى شوند، داراى شدت و الگوى یکسانى خواهند بود. آنتونى زى در این باره مى گوید: «تابش زمینه کیهانى، بسان یک تابلوى عظیم آسمانى است و تمامى موجودات ذى شعور ساکن سیارات جهان، قادر به مشاهده آن هستند، حتى اگر این موجودات، پنج سر و سه چشم داشته باشند و حتى اگر بیولوژى آن ها مبتنى بر کربن نباشد.»
تابش زمینه میکروموج کیهانى، افت و خیزهاى دمایى بسیار اندکى دارد که حاصل افت و خیزهاى چگالى ماده در جهان اولیه است. دقیق ترین اندازه گیرى هاى انجام شده تاکنون در مورد افت و خیزهاى این تابش توسط کاوشگر
WMAP ناسا که در سال 2001 به فضا پرتاب شد، صورت گرفته است. نتیجه این اندازه گیرى ها عموماً در قالب نمودارى که اختلاف دماى فوتون هاى این تابش را بر حسب توزیع زاویه اى آن ها در گستره آسمان نشان مى دهد به تصویر کشیده مى شود. بررسى نمودار حاصل از اندازه گیرى هاى انجام شده تاکنون، وجود پیامى کدگذارى شده در آن را نشان نمى دهد. اما از آن جایى که میزان خطاى موجود در اندازه گیرى هایى که تاکنون انجام شده نسبتاً بالاست، هنوز نمى توان گفت که قطعاً پیامى در این سیگنال ها وجود ندارد.
هسو و زى معتقدند که در آینده و با انجام اندازه گیرى هاى دقیق تر از این تابش کیهانى (تا حدى که ضریب خطا به میزان یکصد برابر فعلى کاهش یابد) جزئیات نمودار، خود را نشان خواهد داد و در آن هنگام، امکان آشکارسازى پیام احتمالى نهفته در این تابش، میسر خواهد شد.
در اوایل سال گذشته میلادى، این دو فیزیکدان حتى توانستند میزان گنجایش اطلاعاتى تابش زمینه کیهانى را محاسبه کنند. گنجایش اطلاعاتى این تابش، عملاً به میزان افت و خیزهاى آمارى امواج آن وابسته است. بنابر محاسبات انجام شده، این امواج مى توانند پیامى به حجم یکصد هزار بیت اطلاعات را در خود ذخیره و کدگذارى نمایند و این میزان اطلاعات، به اندازه لازم زیاد هست که بتواند پیامى عمیق و بنیادى را از سوى آفریدگار به انسان (و سایر موجودات هوشمند جهان) منتقل نماید.
اما محتواى چنین پیامى احتمالاً چه خواهد بود؟ هسو معتقد است که چنین پیامى احتمالاً همانند یک کلید است که حقیقتى بنیادین را بر انسان خواهد گشود. اما فعلاً باید صبر کرد. شاید تا 20 الى 30 سال آینده، پیام آفریدگار، در این نجواى فراگیر کیهانى، خود را بر انسان آشکار کند.

اخذ: کارگاه ریاضی

 


کلمات کلیدی: جالب


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/17:: 5:42 عصر     |     () نظر