سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ذکر، رهنمود خردها و بیداری جانهاست . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

 تلویزیون تاثیر ِیادگیری را کاهش می دهد .

          پدر و مادرها همواره به فرزندان خود توصیه می‌کنند جلوی تلویزیون درس نخوانید. اکنون تحقیقات جدید درست بودن این توصیه را ثابت کرده است. هرچند در دنیای امروز که به سرعت درحال حرکت است انجام هم زمان چند کار ضروری به نظر می‌رسد، اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد حواس پرتی بر نحوه ی یادگیری تاثیر می‌گذارد و دانشی که این گونه کسب شده در آینده استفاده از آن دشوارتر است.

         به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، این مطالعه که در مجله ? Proceedings   of   the National Academyمنتشر شده است علت این پدیده را روشن کرده است. "راسل ای. پولدراک" استاد روانشناسی دانشگاه "کالیفرنیا" در لس‌آنجلس می‌گوید: حتی اگر با وجود حواس پرتی بتوان چیزی یاد گرفت، اما حواس پرتی نحوه ی فراگیری را تغییر می‌دهد بطوری که کارایی و سودمندی کم تری خواهد داشت. این امر می‌تواند شمار زیادی از جوانان را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه بنیاد "کایزر فمیلی" سال گذشته نشان داد دانش آموزان کلاس سوم تا دوازدهم بطور متوسط روزانه ?6 ساعت و نیم از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، ویدیو، گوش کردن به موسیقی، انجام بازی‌های ویدیویی و کار با رایانه اختصاص می‌دهند.

          آن گونه که پولدراک می‌گوید یادگیری در مغز به دو شیوه ی مختلف اتفاق می‌افتد. یک روش فراگیری اخباری خوانده می‌شود که در آن بخش گیجگاهی میانی مغز دخالت دارد و با فراگیری حقایق فعال که می‌توان آن ها را به خاطر آورد و با انعطاف زیادی بکار برد، سر و کار دارد. روش دیگر بخش استریاتوم مغز دخالت دارد و یادگیری عادتی نامیده می‌شود. پولدراک گفت: به طور مثال برای یادگیری یک شماره تلفن به راحتی می‌توان با یادگیری اخباری آن را حفظ کرد و در موارد مورد نیاز آن را به خاطر آورد. دومین راه به خاطر سپردن شماره تلفن از طریق عادت است به این صورت که هنگامی که هزار بار شماره ی تلفنی را می‌گیرید حتی اگر بطور آگاهانه این شماره را به خاطر نیاورید می‌توانید به سمت تلفن بروید و شماره را بگیرد. این محقق می‌افزاید حفظ کردن روش بسیار مفیدتری است. اگر از روش عادت استفاده می‌کنید باید کنار دستگاه تلفن باشید تا بتوانید شماره مورد نظر را دوباره بگیرید. پولدارک گفت: مشکل این است که به نظر می‌رسد این دو نوع روش فراگیری با یکدیگر در رقابتند و هنگامی که حواس فرد پرت می‌شود یادگیری عادتی جایگزین فراگیری اخباری می‌شود.

          در جهان امروز که باید چند وظیفه را با هم انجام داد، افراد باید متوجه این نکته باشند. هنگامی که یک کودک تلاش می‌کند مفاهیم و اطلاعات جدیدی را بیاموزد ، حواس پرتی به قدرت فراگیری آسیب او می‌رساند. این بدان معنا نیست که وجود یک محیط ساکت ضروری است.موسیقی می‌تواند به فراگیری کمک کند چراکه موسیقی فرد را شادتر می‌کند. این محقق معتقد است به طور کلی چیزهایی که موجب حواس پرتی می‌شوند تقریباً همواره مضر هستند.


کلمات کلیدی: جالب


نوشته شده توسط حمید امامی راد 90/5/17:: 5:43 عصر     |     () نظر