سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا پس از سرکشى روى به ما نهد ، چون ماده شتر بدخو که به بچه خود مهربان بود ، سپس این آیه را خواند « و مى‏خواهیم بر آنان که مردم ناتوانشان شمرده‏اند منّت نهیم و آنان را امامان و وارثان گردانیم . » [نهج البلاغه]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه
انجام دادن زیاد اینکار، انسان را فقیر می کند
از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است و آنچه را در این عالم بکاریم ثمره و نتیجه اش را در آن عالم خواهیم یافت...

  برای پرخوابی، آثار و نتایج ناگواری بیان شده است که به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  آثار پرخوابی در روایات

1ـ فقر در قیامت: از حضرت رسول خدا(صلی الله و علیه) نقل شده است : «از خواب بسیار برحذر باشید؛ زیرا خواب زیاد آدمی را در قیامت فقیر می کند.»

 

2ـ منفور درگاه الهی: پیامبر اکرم(صلی الله و علیه) فرمودند: «خوردن بدون گرسنگی و خواب بدون خستگی و خنده بدون تعجب، نزد خدا به سختی منفور است.»

 

3ـ جلب ضرر و زیان: امیرالمؤمنین(علیه السلام) میفرماید: «خوردن و خواب بسیار، جان را تباه و زیان را جلب نماید.»

 

4ـ ضایع کردن عمر: از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است و آنچه را در این عالم بکاریم ثمره و نتیجه اش را در آن عالم خواهیم یافت با افزایش خواب، عمر ،این سرمایه گرانقدر، را از کف داده و دست خالی گام در آن وادی می نهیم. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «وای بر آن که به خواب رفته، که چه اندازه زیانکار است؛ هم عمرش کوتاه و هم مزدش کم است.»


5ـ محروم شدن از نماز شب: با افزایش خواب، افراد از نماز شب که در آیات و روایات با عظمت از آن یاد شده و آثار و نتایج شگفت انگیزی برای آن بیان داشته اند محروم خواهد بود.

  6ـ قساوت قلب: پیامبر اکرم(صلی الله و علیه) می فرماید: غذایتان را با یاد خدا و نماز ذوب (هضم) کنید و پس از آن نخوابید که دل هایتان سخت شده قساوت پیدا می کنند.

  7ـ ایجاد روحیه نخوت و کسلی در جامعه: روحیات و خصلت های بشری در مواجهه با همدیگر منتقل شده، تأثیر خود را برجای می گذارد.

   آثار پرخوابی در پزشکی:

خواب باید به حد اعتدال باشد اما اگر از حد بگذرد مخصوصاً خواب در روز و به ویژه در زمستان و برای کسی که به آن عادت نداشته باشد موجب بروز امراض رطوبی و افزایش نزولات (منظور از نزولات به عقیده قدما رطوبت هایی است که از قسمت های بالای بدن به پایین کشیده شده باعث بروز عوارضی در بدن میشود)، بزرگی طحال، بدبویی دهان، کمی قوت بدن (چون مزاج خواب، سرد و تر است و در اثر زیادی خواب، رطوبت و تری بر مزاج چیره می شود که به دنبالش سستی قوای نفسانی و بدن را در پی دارد.)، کمی اشتها به غذا و کندی ذهن و از بین رفتن شادابی رخسار می شود.

 

  درمان پرخوابی:

1- پرخورى در شب که از مهمترین عوامل پرخوابى است. سعى کنید شب‏ها به حداقل غذا اکتفا کنید.

2- اگر طبع شما سرد است از خوردن غذاهایى مثل ماست، بادمجان، ترشیجات و غیره که طبیعتا سرد هستند و موجب تشدید خواب‏ آلودگى می ‏شود بپرهیزید و اگر طبیعت شما گرم است از غذایى که طبیعت گرم دارند نیز اجتناب کنید که براى این گروه افراد این دسته غذاها موجب پرخوابى می گردد.

3- غذا را سرشب میل کنید که تا موقع خواب هضم شده باشد.

4- در صورت امکان از خواب قیلوله (قبل از ظهر) یا خواب بعد از ظهر بهره‏ مند باشید.

5- فعالیت ‏هاى شدید بدنى، در روز با خواب‏ آلودگى و افزایش خواب همراهند و گریزى از آنها نیست، لذا اگر این نوع فعالیت‏ هاى شما زیاد است آنها را تعدیل کنید. همچنین عدم تحرک و ترک ورزش روزانه باعث اجتماع رطوبت در بدن و خواب آلودگی می شود. بنابراین تحرک بدنی از ضرورت های زندگی یک جوان است.

6- با برنامه ‏ریزى دقیق سعى کنید به تدریج از میزان خواب خود بکاهید. مثلاً جدولى تنظیم کنید که به مدت یک ماه از طول خواب خود یک ساعت کم کنید. هر 5 روز 10 دقیقه (5 دقیقه از ابتدا و 5 دقیقه از انتها) از خواب خود بکاهید و در 5 روز بعد این مقدار را دوبرابر کنید تا ظرف 30 روز 60 دقیقه از خواب شما کاسته شده باشد و به اصطلاح عادت شکنى تدریجى داشته باشید. بعد از یک ماه اگر باز هم مدت خواب شما زیاد است به همین ترتیب از طول آن بکاهید. در عین حال میزان کاهش نباید از حد مورد نیاز بدن افزون‏ تر شود.


7- توجه داشته باشید که براى انسان‏هایى مانند شما 6 تا 7 ساعت خواب، ضرورى است و اگر کاستن از خواب موجب افت کارآیى روزانه شما می ‏شود، هرگز در صدد کاهش میزان خواب خود برنیایید.


8- زمانی که از خواب بیدار شدید سعی کنید:1- حمام آب سرد بگیرید. 2- صبحانه سبک و پرانرژی بخورید.

 

9- هر روز کمی حمام آفتاب بگیرید.
حمام آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا چرخه خوابتان را منظم کنید چرا که آفتاب به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.


10- ورزش فراموشتان نشود.
ورزش نه تنها برای سلامت بدن خوب است بلکه تحقیقات نشان می دهد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک به سزایی می کند و خلق و خو را بهتر می کند و انرژی بدن را ارتقا می دهد و دلیلی بر کمتر خوابیدن هم می باشد. سعی کنید نزدیک به ساعت خوابتان ورزش نکنید، چرا که اینکار باعث می شود که به راحتی نتوانید به خواب بروید از آنجا که بدنتان پر انرژی شده است.

اخذ: شهر خبر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 92/11/2:: 9:31 صبح     |     () نظر