سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برادرانِ در راه خدای متعال، دوستی شان می پاید ؛زیرا سبب آن، پاینده است . [امام علی علیه السلام]
آموزشی - مذهبی
درباره



آموزشی - مذهبی


حمید امامی راد
سلام به اهل دلی که بی ریا و با صفاست.قلب پر از محبتش همیشه به یاد خداست.دور از وجودتان هر چه درد و بلاست. مطالب وبلاگ ترکیبی از مسائل مذهبی و آموزشی (اکثرا آموزش ابتدایی) می باشد. امید است مورد توجه قرار گیرد. ملتمس دعای خیر دوستان هسنم.
لینک‌های روزانه

برای تقویت  مهارت خواندن  دانش آموزان دوره ی  ابتدایی چه کنیم؟ 

 1-   خواندن شعر و تطبیق صورت نوشتاری با صورت آوایی

معلم روی تخته شعری می نویسد  که همه زبان آموزان  آن را بلد هستند. و از آن ها  می خواهد  تا آن  را با صدای بلند بخوانند  معلم  به واژه های  شعر اشاره می کند به این ترتیب  زبان آموزان می توانند صورت آوایی را به صورت نوشتاری  تطبیق دهند.

2-   جدول خوانی

تعداد واژه  به زبان  آموز  می دهد و از او  می خواهد  واژه ها را   در جدول پیدا کند  و یا دور آن خط بکشد برای مثال:

نماز،ایران،دریا،........

می توان جدولی به  زبان آموز داد و و از او خواست کلمه هایی را که دوبار در جدول آمده اند پیدا کند.

می توان  جدول را به زبان آموز داد و از او خواست حرف هایی که صدای خاصی((ب)) دارند یا حرفهایی  بدو نقطه پیدا کنند .


 

ا

س

م

ت

م

م

ی

ه

ن

ا

ی

و

ر

م

م

د

ر

ی

ا

ا

ب

ا

د

ز

ن

  

3-   معلم می تواند  از یکی  از زبان ها آموزان  بخواهد  متن را جمله به جمله  با صدای بلند بخواند و بقیه زبان آموزان  تکرار کنند   به این ترتیب  همه با تلفظ  صحیح آشنا می شوند.

 

4-   معلم متنی را  در اختیار زبان آموزان می گذارد و به آنها فرصت می دهد حداقل دو بار آن را بخوانند سپس  تمرین  های زیر  انجام دهید:

 الف: پرسش های کلی می پرسد

ب: متن را با دقت بخواند و پرسش های جزئی تر  و دقیق تر می پرسد.

ج: می خواهد معنی  واژه های  جدید را حدس بزند .

د: با توجه به متن  درس  معلم  چند جمله  می دهد  و از آنها می خواهد کدام درست و کدام  نادست است.

5-   معلم متنی را تهیه  کرده  سپس  زبان آموزان را به دو گروه  تقسیم می کنیم  به نام گروه کلمه و گروه  مترادف .

سپس از متن موجود تعدادی کلمه و مترادف آن کلمه ها را انتخاب کرده  روی کارت می نویسیم و به هر کدام یکی می دهیم . متن را به چند قسمت کرده که همه ی دانش آموزان از روی چند خط بخوانند  هر زبان آموز باید متوجه کلمه  خود در متن بشود و با شنیدن آن خود را معرفی کند و بعد دانش آموزی که مترادف آن کلمه است باید سریع از جای خود بر خیزد وخود را معرفی کند و کارت خود را نشان دهد . مثلاً در متن به کلمه زیبا رسید دانش آموزی که کارت زیبا را دارد  باید برخیزد و بگوید((من زیبا هستم)) در همین موقع دانش آموزی که کارت ((قشنگ)) را دارد باید خود رانشان دهد و بگوید : ((من قشنگ هستم ))  از آشنایی شما خوش حالم . برای پیدا کردن هم خانواده یا متضاد هم می شود به کار برد.

6-   بازی با کلمات: مثل شعر خوانی – ترانه خوانی – کودک ضمن خواندن شعر و ترانه های کودکانه همان طور  که به معنای کلمات  توجه می کند و به صدا  و آهنگ نیز توجه کرده. (کلاس اول و دوم دانش آموزان می توانند خارج از کتاب درسی شعرهای کودکانه زیبا پیدا کرده و بخوانند.)

7-   تهیه مجله: دانش آموزان مطالب جالب و خواندنی روزنامه ها  و مجلات را بریده و می خوانند در دفتر مخصوص  یا روی مقوا  می نویسند و به کلاس ارائه می دهند. مطالب طنزیا علمی  یا سرگرمی را  با توجه به گروه سنی خود  و در برنامه صبحگاهی بخوانند. ( مجله ی رشد دانش آموز برای این بند مفید است)

8-   تقویت حافظه ی شنیداری: تهیه دفترچه ی  خبری بدین صورت که زبان آموزان  روزی  یک خبر از طریق رسانه ها  خوب گوش کنند  و در دفتر چه ی خبری  خبری خود بنویسند و سر صف صبحگاهی بخوانند.

9-   تشویق والدین به مطالعه و کتاب خوانی و مطالعه ی روزانه در کنار فرزندان و داشتن  جلسات توجیهی والدین و بردن بچه ها به کتابخانه های مختلف و خریداری کتاب های مورد علاقه ی آنها.

10-   رفتن به اردو و از دانش آموزان می خواهیم  مشاهدات خود را  نوشته  و در کلاس بخوانند.

 11-   تمرکز  و دقت در هنگام خواندن

معلم ، متنی  را در اختیار زبان آموزان قرار می دهد و از آن ها  می خواهد مورد خاصی مثل نام حیوانات یا کلمه های دارای تشدیدو..... را در متن پیدا کنند

 معلم متنی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد واز  روی آن می خواند  او به عمد بعضی از کلمه ها را اشتباه می خواند زبان آموز باید  به دقت گوش دهد هر جا که اشتباهی رخ داد آن را اصلاح کند یا با هم بگویند ((غلطه آی غلطه غلط غلوط غلطه )) سپس معلم از دانش آموزان درست آن را بخوانند.

 12-    اجرای نمایش

معلم نمایشی را برای اجرا آماده می کند نقش هر دانش آموز را  برای او شرح می دهد دانش آموز باید بعد از یک تمرین کوتاه  به ترتیب ،نقش،متن خود را بخوانند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حمید امامی راد 93/12/5:: 8:32 صبح     |     () نظر